UtamaAlgorandAlgorand
Algorand logo
Algorand dengan eToro

Indeks Harga Algorand - Carta Harga Waktu Sebenar

Algorand (ALGO)
...
Pertukaran 24 Jam
...
PERTUKARAN 7 HARI
...
Modal pasaran
...
Pengarang: Alex Raza

Algorand (ALGO) ialah projek rantaian blok berdikari yang dilancarkan pada bulan Jun 2018 dan menyokong pelbagai aplikasi melalui kontrak pintar dan ciri-ciri kewangan terdesentralisasi (DeFi). Skalabiliti dan yuran rendah adalah titik penjualan terbesar di Algorand.

ALGO ialah mata wang kripto asli daripada rantaian blok Algorand. Ia mempunyai tujuan utama yang sama dengan wang fiat, tetapi tanpa banyak cabaran. Ia menawarkan urus niaga segera tanpa kos. Panduan ini merangkumi semua yang anda perlu ketahui mengenai harga Algorand.

Di mana untuk membeli Algorand?

Sebagai altcoin yang berharga dari segi permodalan pasaran, Algorand dapat dibeli daripada banyak platform broker menggunakan pelbagai pilihan pembayaran. Adalah idea yang baik untuk hanya menggunakan syarikat yang mapan yang mematuhi pengatur kewangan dan telah memupuk reputasi untuk memberikan perkhidmatan yang berkualiti. Kami telah menyenaraikan beberapa contoh di bawah.

Sejarah Ringkas mengenai Harga Algorand

Algorand mungkin altcoin yang lebih baru, tetapi projek ini telah berjaya mencapai banyak sejak dilancarkan pada tahun 2018 . Untuk memahami Algorand dengan lebih baik dan membuat ramalan harga pada masa akan datang, mari kita lihat beberapa faktor yang memberi kesan kepada harganya.

Berita Utama untuk Algorand

Algorand menggunakan apa yang disebutnya sebagai model konsensus "pure Proof of Stake", jadi token asalnya, ALGO, tidak dapat dilombong. Jumlah bekalan ALGO terhad pada 10 bilion token. Sebilangan besar token diberikan kepada pengguna ‘staking’ sebagai ganjaran. Algorand Foundation juga berhasrat untuk mengadakan lelongan untuk melepaskan bekalan ke pasaran secara perlahan-lahan. Lelongan perdana diadakan pada 19 Jun 2019. Ia menandakan pelancaran rasmi rangkaian Algorand. 25 juta token ALGO dijual pada harga $2.40 dalam masa kurang dari empat jam.

ALGO mencecah pasaran kripto sehari selepas lelongan pada harga $3.56 per token, tetapi harganya dengan cepat dibetulkan menjadi kurang dari $1. Nilai pasarannya tidak mempunyai apa-apa perubahan besar bagi tahun seterusnya, tetapi ALGO mengumumkan banyak perkongsian yang menekankan potensi kes penggunaannya.

Sebagai contoh, pada bulan Julai 2020, Algorand mengumumkan bahawa mereka akan bergabung dengan Blockchain Game Alliance. Rangkaian Algorand dipilih untuk menyimpan penilaian catur rasmi untuk FIDE Online Arena. Lebih daripada lima juta permainan catur setiap hari dimainkan dalam talian, dan Algorand ialah rangkaian pertama yang mencatatkan penilaian catur di rantaian blok.

2021 adalah tahun ketika banyak peristiwa mulai berlaku untuk Algorand. Menurut pasukan pemajunya, jaringan Algorand melebihi 10 juta akaun di rangkaiannya. Terdapat juga peningkatan jumlah organisasi yang menggunakan rangkaian Algorand. Untuk memulakan tahun baru, Algorand mengumumkan kerjasama dengan platform keselamatan aset digital, Curv, yang berpangkalan di New York. Algorand akan menggunakan lapisan pengiraan pelbagai-pihak Curv untuk membina fungsi dompet selamat ke dalam aplikasi yang dibina di rangkaian.  

Pada bulan Mac 2021, Società Italiana degli Autori ed Editori (SIAE), yang merupakan organisasi pengurusan hak cipta terbesar di Itali, mengumumkan kerjasama dengan Algorand. SIAE bertujuan untuk melancarkan 4.5 juta NFT di Algorand yang akan mewakili hak lebih 95,000 pengarang.

Pada bulan Mei 2021, Algorand mengumumkan bahawa ia bekerjasama dengan Koibanx untuk membuat pasport COVID berkuasa rantaian blok yang pertama di dunia dekat Amerika Latin. Pasport digital dipanggil VitalPass, dan ia menggunakan Algorand untuk mengesan vaksinasi COVID-19 dan memastikan keselamatan, ketelusan, dan ketertelusuran semasa proses vaksinasi di seluruh Amerika Latin. Sistem ini dilancarkan di hospital-hospital yang terletak di tiga bandar Colombia: Bogota, Medellin dan Barranquilla. Orang yang diberi vaksin di kemudahan tersebut menerima salinan digital kad vaksinasi mereka yang dapat diakses dari mana-mana peranti yang disambungkan ke Internet.

Laporan yang dikeluarkan oleh Goldman Sachs pada bulan Jun 2021 meletakkan Algorand sebagai salah satu daripada 16 mata wang kripto teratas di pasaran bersama Bitcoin, Ethereum, Tether, Binance Coin, Cardano, Ripple, Monero dan Polkadot. Pada bulan Ogos 2021, platform pinjaman mata wang digital Genesis mengumumkan kerjasama dengan Algorand untuk memperluas pasaran pinjaman mata wang digitalnya.

Sejak ini, lebih daripada 500 organisasi global memanfaatkan Algorand untuk membina produk generasi seterusnya dan produk pertukaran nilai. Komuniti Algorand yang sedang berkembang sedang membangun ekosistem organisasi yang sihat yang selaras dengan visinya untuk masa depan kewangan.


Garis Masa Algorand

                          

19 Jun 2019 Yayasan Algorand mengadakan lelongan perdana untuk memperkenalkan ALGO kepada pasaran. Lelongan berlangsung kurang dari empat jam dan menandakan pelancaran rangkaian Algorand. Bekalan lelongan adalah 25 juta token ALGO. (Setiap token ALGO dijual dengan harga $2.40).

21 Jun 2019 ALGO memasuki pasaran kripto pada paras tertinggi sepanjang masa $3.56. Harganya dengan cepat dibetulkan untuk menjadi sebahagian daripada jumlah itu dalam beberapa hari. Ia tidak pernah mencapai tahap tertinggi lagi. (Harga ALGO turun menjadi $1.44 pada 30 Jun).

14 Ogos 2019 Coinbase Pro secara rasmi menambahkan ALGO ke buku pesanannya dan menyokong pemindahan masuk ALGO. (Harga ALGO adalah $0.8).

21 November 2019 Yayasan Algorand mengumumkan tawaran Algorand 2.0. Peningkatan ini memperluas rangkaian proses dan aplikasi yang dapat dibina di rangkaian. (Harga pasaran ALGO turun ke $0.24).

13 Mac 2020 Harga ALGO mencapai paras terendah sepanjang masa $0.105. (Harga ALGO meningkat kepada $0.15 pada 31 Mac).

7 April 2020 Algorand Wallet dipersepadu dengan Ledger Nano X, memberikan pengguna keselamatan kripto standard tertinggi. (Harga pasaran ALGO ialah $0.18).

2 Julai 2020 Algorand bergabung dengan Blockchain Game Alliance (BGA) untuk menyoroti teknologi rantaian blok dan potensi penggunaannya dalam permainan. (ALGO mencecah $0.21).

7 Disember 2020 Dalam laporan prestasinya untuk tahun 2021, pasukan Algorand mengumumkan bahawa rangkaian berata-rata 500,000 transaksi pada setiap hari. Lebih daripada 500 syarikat sedang membangun di Algorand, memanfaatkan kontrak pintar lapisan-1 dan fungsi lain. (Harga pasaran ALGO adalah $0.33) .

28 Januari 2021 Platform keselamatan aset digital Curv mengumumkan kerjasama dengan Algorand untuk membina fungsi dompet selamat ke dalam aplikasi yang menggunakan rangkaian Algorand. Pelanggan Curv akan dapat melakukan transaksi dan menyimpan ALGO serta token yang dibuat di atas rangkaian ALGO. (ALGO naik ke $0.54).

24 Mac 2021 Società Italiana degli Autori ed Editori (SIAE), organisasi pengurusan hak cipta terbesar di Itali, mengumumkan bahawa ia bekerjasama dengan Algorand untuk menggunakan teknologi token bukan fungible (NFT) untuk melindungi hak pengarang dari Itali dengan tahap keselamatan tertinggi. SIAE mengeluarkan lebih daripada 4 juta NFT yang mewakili hak 95,000 anggotanya. (Harga ALGO pada hari ini ialah $1.12).

30 Mac 2021 Dalam waktu kurang dari dua tahun sejak pelancaran mainnet, Algorand melampaui 10 juta akaun di rangkaiannya. (Harga pasaran untuk ALGO mencecah $1.41).

19 Mei 2021 Algorand bekerjasama dengan Koibanx untuk mencipta pasport COVID berasaskan rantaian blok pertama di dunia di Amerika Latin. Pasport digital mengesan vaksinasi COVID-19 dan menggunakan Algorand untuk menjamin keselamatan, ketelusan, dan kebolehlacakan. (Harga ALGO ialah $1.37).

30 Jun 2021 Pasukan Algorand melepaskan Mesin Maya Algorand untuk meningkatkan pembangunan kontrak pintar dan memastikan pemajunya mempunyai fungsi yang diperlukan untuk membuat dApps yang kuat. (Harga ALGO adalah $0.88).

3 Ogos 2021 Genesis bekerjasama dengan Algorand dan mengumumkan sokongan untuk ALGO. (Harga ALGO mencecah $0.81).

Bandingkan Algorand dengan Mata Wang Fiat, Komoditi dan Kripto

Walaupun telah mengambil masa beberapa tahun, tetapi Algorand akhirnya berjaya memperoleh kedudukan sebagai salah satu daripada 50 mata wang kripto teratas dalam permodalan pasaran. Prestasi Algorand pada tahun 2021 sangat baik bagi para pelabur, tetapi bagaimana perbandingannya dengan mata wang kripto lain dan komoditi dunia-nyata?

Bandingkan Algorand dengan Bitcoin

Bitcoin mempunyai sejarah yang bergolak beberapa tahun terakhir ini, dan 2020 tidak berbeza. Ia bermula pada $7,915 pada 1 Januari 2020 dan tutup dengan harga $27,424. Bitcoin membawa momentum itu masuk ke tahun 2021 untuk mencapai tahap tertinggi baru sepanjang masa pada $64,804 pada 14 April sebelum pasaran mula menurun.

Seperti banyak altcoin, Algorand mengalami perkembangan menaik yang serupa pada tahun 2021. Namun, seperti Bitcoin, ia juga gagal mengekalkan detik itu hingga suku ketiga 2021. 

Bandingkan Algorand dengan Emas

Emas telah berfungsi sebagai simpanan kekayaan bagi banyak pelabur. Ia adalah lindung nilai yang baik terhadap inflasi, dan nilainya secara amnya meningkat pada masa pergolakan ekonomi. Pada puncak wabak COVID-19 pada tahun 2020, harga Emas mencapai paras tertinggi sepanjang masa $1,902 per troy auns. Walaupun tidak mampu mempertahankan lintasan atasnya, emas tetap masih merupakan komoditi berharga dengan kehadiran tahun 2021.

Secara perbandingan, Algorand cukup stabil pada tahun 2020. Ia tidak mengalami turun naik yang melampau sehingga kenaikan pasaran ‘bull’ pada tahun 2021, yang menyebabkan nilainya melonjak menjadi $1,605. Seperti Emas, ALGO gagal mempertahankan peningkatan harganya kerana akhirnya diperbetulkan dan stabil.

Bandingkan Algorand dengan Minyak

Harga minyak mentah menurun secara mendadak semasa wabak ini ketika ekonomi global ditutup. Menurut Biro Statistik Tenaga Kerja AS, harga import minyak mentah turun 62.8% dari Januari hingga April 2020. Harga berjaya sebahagiannya pulih dari bulan Jun hingga Ogos 2020 dan kembali ke tahap pra-pandemi pada tahun 2021, tetapi permintaan masih rendah.

ALGO agak stabil semasa wabak. Menurut CoinGecko.com, nilainya melambung antara $0.21 dan $0.65 sepanjang tahun 2020. Pada awal bulan Februari 2021, harga pasaran ALGO mengalami peningkatan aliran yang besar ketika pasaran kripto berubah menjadi bullish.

Ramalan Harga Masa Depan Algorand

Algorand telah memperolehi keuntungan besar pada tahun 2021, jadi hanya wajar bagi para pelabur untuk bercuba meramalkan prestasinya pada tahun 2022 dan seterusnya. Walaupun tidak ada cara untuk menjamin arah Algorand pada masa akan datang, kita masih boleh menggunakan petunjuk analisis teknikal dan fundamental untuk membuat tekaan yang tepat.

Ramalan Harga Algorand untuk 2021

Tahun 2021 adalah kali pertama sejak ALGO dilancarkan pada tahun 2019 bahawa harganya melepasi ambang $1 untuk mencapai $1.70 pada 13 Februari. Walaupun harganya mengalami turun naik yang sedikit pada bulan-bulan berikutnya, harganya tetap melebihi $1 sehingga bulan Mei ketika mengalami penurunan.

Memang sukar untuk meramalkan masa ketika pasaran akan meningkat sekali lagi. Dalam laporan prestasi untuk tahun 2021, pasukan Algorand berjanji untuk memperbaiki platform dengan meningkatkan ukuran blok dari 5,000 kepada 25,000 transaksi, mengurangkan masa penyelesaian blok dari 4.5 saat menjadi 2.5 saat dan meningkatkan transaksi sesaat (TPS) dari 1,000 menjadi 46,000. Mungkin perubahan ini akan membantu meningkatkan kedudukan pasaran ALGO untuk suku akhir 2021.

Ramalan Harga Algorand untuk 2022 

Sekiranya trend kenaikan harga ALGO berterusan sampai tahun 2022, maka ia boleh mencapai $2 pada akhir 2022. Pertumbuhan platform sejak 2020 menunjukkan potensinya. Hanya dalam dua tahun sejak pelancaran mainnetnya, Algorand telah melampaui 10 juta akaun di rangkaiannya ketika lebih banyak organisasi berusaha membangun aplikasi di jaringan tersebut.

Selagi pasukan Algorand mengekalkan gembar-gembur dan terus mengumumkan perkongsian dan perkembangan baru, ia mungkin akan mengalahkan paras tertinggi sebelumnya sebanyak $3.56. 

Menjelang 2022 untuk Algorand

Oleh sebab permintaan untuk ALGO terus meningkat melampaui tahun 2022, nilai pasarnya dapat mencapai taraf tertinggi baru. Walau bagaimanapun, perlu diketahui bahawa Algorand mempunyai jumlah bekalan sebanyak 10 bilion token, tetapi pada Ogos 2021, CoinGecko.com melaporkan bahawa hanya 3.17 bilion token tersebut yang beredar. Pasukan pengembangan pada awalnya telah merancang untuk melelong secara berkala dari jumlah yang tinggal dan memberi ganjaran kepada pengguna yang mempertaruhkan token mereka, tetapi itu berpotensi mencairkan pasaran dan menyebabkan harga ALGO jatuh.

Untuk mengatasi kebarangkalian itu, yayasan mengumumkan pada bulan Disember 2020 bahawa ia memperpanjang tempoh pengedaran jumlah penawaran dari 4 tahun ke 10 tahun. Di bawah rancangan baru, Algorand Foundation akan melepaskan baki bekalan secara perlahan-lahan untuk mencegah inflasi. Yayasan ini menjangkakan bahawa 99% dari semua ALGO akan disuntikkan ke dalam bekalan yang beredar pada tahun 2030.

Masihnya awal untuk mengatakan sama ada rancangan mereka akan berjaya atau kesannya terhadap nilai pasaran ALGO dalam jangka masa panjang. Oleh disebabkan ganjaran bertaruh mula berkurang, pemegang ALGO akhirnya akan menjual pelaburan mereka, dan ini boleh memberikan kesan kepada pasaran. Pelabur harus berniaga dengan bijak dan mengelakkan diri daripada terpengaruh dengan gembar-gembur pasaran.

Kesimpulan Harga Algorand

Algorand telah membuktikan bahawa terdapat banyak kes penggunaan yang berpotensi untuk rangkaian rantaian blok yang berkinerja tinggi dan stabil yang mempunyai kemampuan lapisan-1 dan menyokong kontrak pintar. Protokol konsensus uniknya menghilangkan cabaran kecekapan dan kos yang kini dihadapi oleh pembangun dApps dan peniaga kripto di rangkaian lain. Bloknya diselesaikan dalam beberapa saat, yang menjadikan daya pemprosesan transaksi Algorand setaraf dengan jaringan pembayaran besar seperti Visa atau Mastercard.

Sekiranya laporan prestasi untuk tahun 2021 dapat dipercayai, projek ini mendapat banyak minat daripada pelabur institusi. Penambahbaikan lebih lanjut pada rangkaian bersama dengan lebih banyak perkongsian masa depan akan terus membuktikan kes penggunaannya dapat membantu harga ALGO meningkat ke bulan. Ini adalah projek yang perlu diperhatikan.

Mata Wang Kripto Alternatif

Lihat lebih banyak berita {syiling}
Algorand logo
Algorand
ALGO
...
...
Stellar logo
Stellar
XLM
...
...
Litecoin logo
Litecoin
LTC
...
...
Polygon logo
Polygon
MATIC
...
...
Uniswap logo
Uniswap
UNI
...
...
Bitcoin Cash logo
Bitcoin Cash
BCH
...
...

Soalan Lazim

  1. Algorand ialah rangkaian terdesentralisasi yang dibina untuk menyelesaikan tiga masalah: kelajuan, keselamatan dan skalabiliti. Ini membolehkan pemaju membuat aplikasi berasaskan rantaian blok secara mudah.
  2. Projek rantaian blok yang lebih besar yang mempunyai kes penggunaan yang serupa dengan Algorand mengalami kemacetan rangkaian kerana permintaan tinggi. Rangkaian ini tidak dilengkapi dengan baik, sehingga mengenakan kos kepada pengguna, yang akhirnya membayar yuran transaksi yang lebih tinggi. Algorand dirancang untuk mengatasi masalah ini secara langsung. Ini menghilangkan semua perantara dan orang tengah, yang menghentikan kelewatan dan menurunkan bayaran untuk pengguna.
  3. Rangkaian Algorand mengenakan bayaran kurang dari $0.001 setiap transaksi. Urus niaga mengambil masa 4.5 saat untuk diselesaikan.
  4. Bayaran urus niaga dipegang oleh Yayasan Algorand buat masa ini. Yayasan tersebut telah menyatakan bahawa ia akan berinteraksi dengan masyarakat pada masa depan mengenai cara terbaik untuk memanfaatkan yuran yang terkumpul untuk menyokong ekosistem.
  5. Pengguna yang memegang (saham) syiling mereka sebagai cagaran di dompet Algorand rasmi dapat memperoleh dividen dari rangkaian. Setiap alamat yang mempunyai sekurang-kurangnya 1 ALGO layak mendapat ganjaran, yang diedarkan setelah setiap 500,000 blok. Yayasan Algorand menyesuaikan jumlah ganjaran dari masa ke masa untuk menyumbang kepada kekurangan bekalan ALGO. Sebagai contoh, ganjaran setiap blok adalah 26 ALGO pada bulan Jun 2020.
  6. Program penghargaan sedang dikaji sebagai sebahagian daripada perbincangan yang dilakukan oleh Yayasan Algorand dengan masyarakat mengenai desentralisasi. Sehingga Ogos 2021, Algorand belum memuktamadkan keputusannya mengenai perkara itu.
  7. Tidak pada masa ini. Algorand Foundation pada mulanya memberikan ganjaran token kepada penyokong awal dan organisasi yang menjalankan nod relay untuk membantu bootstrap rangkaian, tetapi program itu ditutup untuk umum.
  8. Beberapa platform utama menyenaraikan pasangan perdagangan ALGO. Anda juga boleh memperdagangkan derivatif ALGO menggunakan platform broker.
Kami menggunakan kuki untuk memperibadikan kandungan & iklan, menyediakan ciri-ciri media sosial dan menawarkan pengalaman yang lebih baik kepada anda. Dengan terus melayari laman ini atau mengklik "OK, Terima kasih", anda bersetuju dengan penggunaan kuki di laman web ini.