Analisis BitBox02 – adakah ia pilihan yang baik untuk dompet sejuk?

Analisis BitBox02 – adakah ia pilihan yang baik untuk dompet sejuk?

By Dan Ashmore - bacaan minit

Tahun ini adalah kejam setakat ini dalam pasaran mata wang kripto. Antara perkembangan menurun ialah sekumpulan entiti berpusat yang memfailkan muflis, yang paling berprofil tinggi ialah Celsius.

Dengan latar belakang ini, mantera “bukan kunci anda, bukan syiling anda” lebih tepat berbanding sebelum ini. Memandangkan riak penularan merentas industri, hanya ada satu cara anda boleh benar-benar yakin bahawa Bitcoin anda (dan mata wang kripto lain) selamat. Dan itu adalah penyimpanan sejuk – sesuatu yang saya amaran tentang hari pasak UST mula tergelincir.

Beberapa bulan kemudian, kami masih belum keluar dari hutan, walaupun gelombang awal kebankrapan kini di cermin belakang – termasuk Celsius, Voyager Digital, Three Arrows Capital.

Hari ini, saya menulis ulasan tentang dompet perkakasan BitBox02 . Bertujuan untuk menjadikannya semudah mungkin, ini akan menjadi semakan objektif dompet yang menggariskan kebaikan dan keburukannya.

Butiran dan unboxing

Dibuat oleh Shift Crypto, yang berpangkalan di Switzerland, dompet BitBox02 dijual pada harga $128. Versi yang saya cuba membolehkan penyimpanan beberapa aset, termasuk token Bitcoin, Litecoin, Ethereum dan ERC-20. Walau bagaimanapun, untuk anda Bitcoin maxis di luar sana berpeluh hanya membaca perkataan “Ethereum”, terdapat versi Bitcoin sahaja yang turut dihasilkan. Ia dijual pada harga yang sama iaitu $128.

Di dalam kotak terdapat beberapa bahan tambahan. Pertama, dompet itu disertakan dengan penyesuai USB-C ke USB-A, jadi tiada masalah jika komputer riba anda terlalu lama untuk slot USB-C yang ada di mana-mana sekarang. Ia juga dilengkapi dengan wayar sambungan, membolehkan anda memasangkan peranti ke komputer riba anda sambil memegangnya di tangan anda, disambungkan ke komputer riba melalui kabel. Ini jauh dari keperluan, tetapi pilihan yang bagus.

Akhir sekali, terdapat pengapit yang membolehkan anda memaut peranti anda pada cincin kunci, tali pinggang atau apa sahaja yang anda mahukan. Terdapat juga kad microSD sebagai tambahan kepada dompet perkakasan itu sendiri.

Oh, dan jangan lupa pelekat Bitcoin!

Cara menggunakan BitBox02

Mula-mula, saya memuat turun aplikasi daripada https://shiftcrypto.ch/app/ .

Kemudian, saya memasukkan kad sandaran microSD ke dalam peranti. Tujuan kad microSD adalah untuk membuat sandaran dompet anda sekiranya berlaku kehilangan atau kerosakan. Terdapat juga ciri yang sangat baik tetapi mudah untuk menetapkan pilihan 2FA universal, sedikit keselamatan yang kemas.

Pada skrin aplikasi, saya menekan “Pasang Perisian Tegar”. Selain itu, sentuhan yang bagus – anda boleh menekan “skrin selak” dan ia membelek skrin pada dompet, menjadikannya lebih mudah dibaca (saya hanya mempunyai slot USB-C pada satu sisi komputer riba saya). Seterusnya, anda mengesahkan bahawa kod pada BitBox anda sepadan dengan kod pada skrin komputer riba anda.

Saya menekan “Buat dompet”.

 Saya dikehendaki menaip kata laluan. Untuk melakukan ini, anda menggunakan penderia sentuhan halimunan pada setiap sisi peranti. Ini adalah ciri yang sangat hebat, dan mungkin salah satu dompet yang menonjol. Anda boleh menyentuh, meleret dan menahan penderia untuk menjalankan semua tindakan pada peranti. Ia menambah rasa futuristik yang bagus kepada keseluruhannya.

Dalam menetapkan kata laluan, ia mengambil sedikit masa untuk mengendalikan penderia kerana anda perlu mengklik setiap butang beberapa kali. Oleh itu, terdapat sedikit percubaan dan ia agak membosankan. Namun begitu, prosesnya adalah intuitif dan menjadi lebih mudah apabila anda sudah terbiasa dengan tetapan tersebut. Selain daripada kata laluan – yang boleh diurus – penderia berfungsi dengan baik.

Menggunakan peranti

Pilihan pada apl adalah hebat. Saya boleh menetapkan 2FA, mengurus sandaran saya, melihat baki dompet saya, melihat transaksi saya – semua asas, dengan kata lain. Ia minimalis dan mudah dinavigasi, yang mana untuk dompet adalah semua yang saya perlukan – saya tidak memerlukan dompet simpanan sejuk saya untuk mempunyai antara muka yang berkilauan setanding dengan tapak web terbina terbaik di Internet.

Seterusnya, saya menghantar sedikit Bitcoin ke peranti saya, mengimbas kod QR dengan mudah pada apl. Malangnya bagi saya, ia adalah Bitcoin yang saya tinggalkan daripada perjalanan saya ke El Salvador baru-baru ini – saya mungkin terlalu bercita-cita tinggi dengan jangkaan saya tentang berapa ramai peniaga yang akan menerima Bitcoin di sana – tetapi saya tidak boleh menyalahkan BitBox untuk itu, bukan? Jadi merentasi $360 saya dalam Bitcoin ke dalam dompet perkakasan.

Setibanya di sana, saya menghantarnya kembali keluar dari peranti, hanya supaya saya dapat memberitahu pembaca yang dikasihi bagaimana rasanya menarik diri juga (perkara yang saya lakukan untuk anda!). Dan, ia…mudah. Tak banyak nak cakap. Anda menaip transaksi dan kemudian melalui penderia sentuhan pada peranti anda memegang butang (tidak kelihatan) untuk menandatangani transaksi.

Itu sahaja yang ada.

Kebaikan

  • Skrin yang bagus menjadikannya sangat mudah untuk digunakan
  • Didatangkan dengan USB-C, kebolehsuaian USB-A
  • Didatangkan dengan kad memori sandaran
  • Pilihan 2FA yang sangat baik
  • Apl menyediakan semua yang anda perlu tahu untuk membuat persediaan dengan mudah, walaupun untuk peminat crypto

Keburukan

  • Jauh daripada pemecah perjanjian tetapi menetapkan kata laluan agak membosankan pada penderia sentuhan

Keputusan

BitBox02 tidak berbuat banyak, tetapi ia melakukan semua yang sepatutnya. Ia menyimpan Bitcoin anda dengan baik. Ia mudah untuk disediakan, walaupun bagi mereka yang tidak mempunyai pengetahuan terdahulu (saya menguji ini dengan rakan saya, yang mengatakan panduan permulaan adalah sangat baik).

Menandatangani urus niaga tidak boleh menjadi lebih mudah. Pilihan sandaran dalam kad microSD (yang sepenuhnya pilihan) juga bagus. Dan pilihan 2FA adalah sesuatu yang saya suka.

Untuk menyelesaikan masalah, pada titik harga $128 dompet ini melakukan apa yang diperlukan dan saya benar-benar tidak dapat memikirkan apa-apa untuk menghalang orang ramai membelinya. Dalam iklim semasa, adalah penting untuk mengambil pemilikan syiling anda jika anda berhasrat untuk memegang sama ada untuk jangka masa yang lama atau memiliki kuantiti yang banyak. Terhadap pelbagai potensi kejatuhan kerana tidak menyimpan syiling anda dalam keadaan sejuk, pelaburan $128 dan 10 minit masa anda untuk menyediakannya adalah jatuh di lautan.

Sudah tentu, jika anda hanya memegang sejumlah kecil atau tidak mengharapkan untuk bertahan lama dengan crypto anda, pertukaran yang lebih selamat adalah baik. Tetapi sebaliknya, penyimpanan sejuk lebih selamat, lebih mudah dan lebih masuk akal. BitBox02 dibina untuk itu – dan ia menyampaikan.

Akhirnya, ia adalah sumber terbuka, yang hebat. Dan jerit kepada sesiapa yang memutuskan untuk memasukkan pelekat ke dalam kotak!