UtamaDashDash
Dash logo
Dash dengan eToro

Indeks Harga Dash - Carta Harga Waktu Sebenar

Dash logo
Dash (DASH)
...
Pertukaran 24 Jam
...
PERTUKARAN 7 HARI
...
Modal pasaran
...
Pengarang: Benson Toti

Dash (DASH) ialah mata wang digital peer-to-peer (P2P) yang dilancarkan pada tahun 2014 sebagai pecahan Litecoin (LTC sendiri ialah pecahan Bitcoin). Pembangun duit syiling ini membayangkan mata wang kripto yang meningkat pada Bitcoin melalui transaksi yang segera, kos rendah dan peribadi.

Selain daripada ciri kepemilikan InstantSend dan PrivateSend, blockchain Dash berfungsi melalui sistem simpul insentif, mempromosikan struktur pemerintahan yang terdesentralisasi, dan menawarkan ChainLocks, satu ciri yang menjadikan Dash langsung tidak berubah.

Setelah ditayangkan, duit syiling asli DASH menyaksikan harganya terus meningkat sehingga mencecah paras tertinggi $1,642 pada bulan Disember 2017.

Di mana untuk membeli Dash

Dash adalah salah satu matawang kripto paling popular di pasaran hari ini dan tersedia di pelbagai broker teratas dari hampir mana sahaja di dunia. Walaupun anda dapat menggunakan apa-apa platform, disarankan agar anda mencari penyedia yang mempunyai reputasi baik. Dengan cara ini, anda akan memastikan perkhidmatan yang boleh dipercayai serta perlindungan yang disertakan dengan pematuhan peraturan.

Sejarah Ringkas mengenai Harga Dash

Dalam unjuran harga Dash, banyak pakar mengambil kira pertumbuhan asas dan juga peristiwa ekonomi global. Inilah yang perlu anda ketahui mengenai sejarah harga Dash.

Berita Utama untuk Dash

Pada Januari 2019, Amerika Syarikat memperketat sekatan terhadap pemerintah Venezuela, Nicholas Maduro. Kesan sekatan itu terus merosakkan ekonomi negara, dengan inflasi setingginya pada Julai 2021. Ini seterusnya menjadikan mata wang nasional Venezuela mengalami penurunan sehingga tidak bernilai dan memaksa lebih banyak orang memasuki mata wang kripto. Koin yang paling banyak digunakan di negara ini sekarang adalah DASH, dengan syarikat, restoran dan mata wang utama menerima duit syiling untuk pembayaran.

Juga pada bulan Jun 2019, peraturan baru dari Financial Action Task Force (FATF) dibungkus sebagai "peraturan perjalanan" meminta bursa mata wang kripto untuk menyimpan data yang berkaitan dengan transaksi pelanggan. Banyak pertukaran bertindak balas dengan penghapusan koin privasi, termasuk Dash. Harga Dash meningkat sebanyak 70% antara bulan Januari dan Jun, sebelum gelombang penghapusan menyumbang kepada penurunan sebanyak 83% pada Januari 2020.

Oleh itu, pengangkatan dan peraturan merupakan dua peristiwa berita utama yang terus membentuk pergerakan harga untuk DASH dan dapat memainkan peranan penting di mana nilai mata wang kripto bergerak dalam jangka masa pendek dan pada masa depan.

Garis Masa Dash

  • Januari 2014

Pembangun Evan Duffield melancarkan Dash sebagai XCoin sebelum menjenamakannya semula kepada Darkcoin. Nama tersebut gagal menarik minat mata wang kripto kerana hubungan dengan web gelap berterusan. (Harga DASH dalam perdagangan awal ini adalah $0.20 sederhana).

  • Mac 2015

Dash menjenamakan semula ketika duit syiling menjatuhkan nama Darkcoin. Ia menjadi Digital Cash dan mula melihat peningkatan tekanan beli. (Harga dash meningkat ke atas $1, mencatat lonjakan 400%).

  • April 2017

Dash mengumumkan perubahan kepemimpinan di pasukan inti, dengan Ryan Taylor menjadi CEO baru. Sebelum menjadi ketua eksekutif, Taylor merupakan Pengarah Kewangan setelah bergabung dengan Dash Core Group (DCG) pada tahun 2016. (Sekarang harga DASH telah melonjak di atas $73 ketika kripto bersiap untuk pasaran bull 2017).

  • Julai 2017

Apple meluluskan DASH untuk digunakan di App Store iOS. Langkah itu dilakukan setelah penurunan awal oleh syarikat teknologi tersebut pada tahun 2016. Ini membolehkan penyatuan mata wang digital dalam aplikasi yang tersedia di App Store, termasuk DASH Dompet rasmi. (Pasaran bull menyaksikan harga DASH melonjak menjadi $180, sedikit lebih dari 200% dalam masa tiga bulan)

  • Disember 2017

Harga Dash meningkat ke paras tertinggi sepanjang masa $1,493.59 kerana Bitcoin memimpin pasaran dalam pasaran bull besar yang menarik perhatian dunia kepada mata wang kripto. (Setelah mencecah $1,493.59 ATH, data CoinGecko menunjukkan DASH menurun kepada $ 613 pada 1 Februari 2018 ketika pasaran ‘bear’ merosot harga).

  • Mei 2018

Dash menjadi rakan kongsi dengan platform pembayaran Paycent untuk meningkatkan penerimaan mata wang kripto di jutaan mata pembayaran. Perkongsian ini juga mengintegrasikan pertukaran DASH-kepada-fiat di pertukaran P2P platform. (Walaupun ada berita baik, harganya terus turun, mencecah $360).

  • November 2019

eToro menambah Dash pada platform aset digitalnya eToroX. (Walaupun ada berita baik, harga Dash menurun menjadi sekitar $70).

  • 4 Ogos 2020

Dash rakan kongsi pertukaran kripto Mexico Tauros.io untuk melancarkan kad debit Visa yang disokong Dash, yang pertama seumpamanya di Amerika Latin. Pengguna boleh menukar antara peso Mexico dan DASH dengan mudah melalui aplikasi mudah alih Tauros. (Harga tetap tidak berubah dengan keturunan dari $87.82 ke $86.76).

  • 18 Oktober 2020

Dash berkolaborasi dengan StakeHound, yang membolehkan semua pengguna DASH mengakses DeFi dan berpeluang mendapatkan hadiah masternode melalui stashedDASH. (Penutupan harian untuk DaSh adalah $67.29).

  • 1 Disember 2020

Pizza Hut Venezuela mula menerima Dash antara mata wang kripto lain. Pizza Hut ialah francais restoran antarabangsa dan sokongan untuk DASH di Venezuela menambah jumlah pedagang yang menerima duit syiling. (Dash mencatat harga hampir $104.45).

  • 4 Disember 2020

Pertukaran mata wang kripto Afrika Quidax menyenaraikan Dash (DASH), menambahkan duit syiling ke salah satu platform kripto terbesar di Afrika. Ia menambah penggunaan matawang kripto di benua yang semakin meningkat, termasuk di Nigeria dan Zimbabwe. ( Tidak ada perubahan besar dalam harga Dash kerana nilai duit syiling tetap dekat $ 99.45 ).

  • 1 Januari 2021

Pertukaran Kripto Bittrex mengumumkan penghapusan Dash antara syiling lain di tengah tindakan keras peraturan terhadap syiling privasi. Dash Core Group menyebutnya sebagai keliru dari "sudut pandangan teknikal", membandingkan fungsi privasi koin dengan Bitcoin. (Harga naik ke paras tertinggi $148.71 pada 10 Januari sebelum turun menjadi $102.45 pada 31 Jan).

  • Julai 2021

Dash melancarkan aplikasi DashDirect yang membolehkan pemegang DASH menghabiskan pegangan mereka dan mendapat diskaun sehingga 12% di peruncit utama dan peniaga dalam talian seperti GameStop, Best Buy, The Home Depot, DoorDash, Lowe's, Staples, CVS, Autozone, Chili's, Chipotle, Subway, Ulta dan American Eagle. Kini Dash dapat digunakan di lebih 155,000 pedagang di AS. (Reaksi pasaran melihat harga DASH naik dari $140.27 menjadi $152.03 dalam tiga hari).

Membandingkan Dash dengan Mata Wang Fiat, Komoditi dan Kripto

Mari kita lihat bagaimana Dash membandingkan dengan beberapa mata wang fiat, komoditi seperti Emas, dan aset kripto lain dari segi nilai dan potensi masa depan.

Bandingkan Dash dengan Dolar AS

Dolar AS ialah mata wang fiat yang dominan dalam perdagangan dunia, satu status yang belum dapat dicapai oleh DASH. Namun, bagi para pelabur, pergantungan dolar terhadap muhibah pemerintah AS masih membiarkannya terdedah kepada hasrat seperti percetakan wang sementara Dash telah mengehadkan penawaran dan protokol pencetakan yang melindungi terhadap pengeluaran wang yang tidak bertanggungjawab.

Hari ini, 1 DASH bersamaan dengan $ 146, yang bermaksud nilai kripto telah meningkat berbanding dolar AS sejak ia mula diperdagangkan. Untuk dolar fiat, walaupun seharusnya stabil, itu tidak berlaku. Ya, nilainya telah berubah secara mendadak sejak Kejutan Nixon pada tahun 1971, dengan pergolakan ekonomi pada tahun 2008 dan 2020, tetapi prestasi masih kurang berbanding Dash. Indeks dolar AS naik hanya 2.73% dari tahun ke semasa dan berada dalam warna merah sepanjang tahun lalu. Sebagai perbandingan, nilai DASH meningkat 45% YTD dan lebih daripada 84% pada tahun lalu. Kripto juga dijangka terus berkembang, dengan potensi untuk memperoleh kembali paras tertinggi tahun 2017 pada $ 1,642.

Bandingkan Dash dengan Emas

Perbandingan antara Dash dan Emas, yang mana merupakan pelaburan yang lebih baik, akan melihat beberapa pedagang yang cenderung ke arah logam kerana statusnya sebagai aset pelaburan lama dan tempat perlindungan yang selamat. Namun, meskipun Dash merupakan aset yang relatif baru, penggunaannya yang semakin meningkat dalam industri pembayaran menyumbang kepada penerapan yang lebih besar. Nilai duit syiling tersebut juga meningkat, dengan penawaran yang berkurang untuk meningkatkan permintaan dan harga masa depan. Oleh itu, walaupun Emas tetap popular, pelaburan di Dash boleh menjadi lebih menguntungkan seperti yang ditunjukkan oleh ROI yang tinggi.

Bandingkan Dash dengan bolivar berdaulat Venezuela

Hiperinflasi di Venezuela telah menjadikan mata wang fiat negara bolivar berdaulat (VES) hampir tidak bernilai. Pemerintah pasa masa itu mencetak sejumlah besar wang tunai untuk mengalahkan inflasi, kebanyakan orang beralih kepada matawang kripto. Oleh itu, Dash adalah salah satu kripto yang paling banyak digunakan untuk pembayaran di Venezuela.

Dengan kemampuan melindungi pengguna daripada tekanan ekonomi yang disebabkan oleh inflasi yang melambung, aspek wang transaksi Dash menjadikannya lebih baik daripada bolivar. Inflasi telah menyaksikan penurunan nilai VES sementara penggunaan selanjutnya menyaksikan nilai DASH meningkat.

Bandingkan Dash dengan Bitcoin

Kedua-dua Bitcoin dan Dash berfungsi sebagai mata wang urus niaga, dengan yang kedua lebih sesuai untuk pembayaran untuk transaksi yuran cepat dan hampir sifar. Dash mempunyai masa blok 2.5 minit, lebih pantas daripada blok 10 minit Bitcoin. InstantSend dan PrivateSend juga menjadikan Dash hebat untuk penggunaan seharian, sebab itulah semakin banyak pedagang menggunakan matawang kripto.

Sementara itu, Bitcoin disukai sebagai aset safe haven dan masih menjadi raja kripto dari segi penggunaan global. Dari segi harga, DASH mencecah harga tertinggi $ 1,642 pada bulan Disember 2017 sementara Bitcoin baru-baru ini mundur dari rekod hampir $ 65,000 yang dicapai pada tahun 2021. Pada harga semasa, (pada 28 Julai 2021) Dash mempunyai ROI 66,810% sementara pulangan Bitcoin mencapai sekitar 58,400% sejak Julai 2013.

Ramalan Harga Masa Depan Dash

Di mana harga Dash bergerak ke masa depan merupakan masalah unjuran berdasarkan prestasi sejarah, penggunaan kripto, dan perkembangan sekitar koin khusus ini mengenai arah peraturan.

Ramalan Harga Dash untuk 2021

Prospek jangka masa pendek mungkin didominasi spekulatif oleh prestasi cermin Bitcoin dan seluruh pasaran, sementara jangka masa panjang, kedua-dua trend global dan prospek ekonomi dapat membentuk prestasi seperti COVID-19 pada tahun 2020.

Kami telah melihat pasaran melambung tinggi pada suku pertama tahun ini sebelum pasaran bear mini menyebabkan penurunan harga. DASH naik ke paras tertinggi $494 pada awal Mei, tetapi pergerakan harga sejak itu menurun. Mata wang kripto pada masa ini diperdagangkan hampir $145 yang bermakna harganya hampir 70% turun pada puncak tahun ini.

Harga DASH membuat beberapa dorongan kenaikkan pada separuh pertama tahun 2021, dengan pergerakan seterusnya menjadi lebih tinggi setelah tempoh aliran menurun dan penggabungan, tetapi kenaikan harga yang seterusnya dapat menetapkan harga pada lintasan kenaikan baru.

Carta mingguan harga DASH menunjukkan prestasi 2021 setakat ini. Sumber: TradingView

Dari sudut pandang teknikal, Dash telah menguji semula garis sokongan mendatar jangka panjang dan langkah seterusnya cenderung ke atas. Zon $200- $ 230 memberikan penghalang yang besar, di mana harga boleh meningkat ke tahap YTD, atau lebih tinggi, pada akhir Q4. Pelabur Wallet meramalkan kenaikan harga yang tinggi hingga $462 pada bulan Disember, sementara platform analisis Itali Provisioni Bitcoin memberikan ramalan DASH / USD 2021 sebanyak $409 (turun dari unjuran sebelumnya $632).

Pemacu utama untuk harga DASH pada tahun 2021 cenderung menjadi prestasi pasaran yang lebih luas dan dorongan berterusan di seluruh masyarakat agar DASH digunakan sebagai pilihan utama untuk pembayaran dalam talian. Projek ini sudah mula mendapat perhatian di Venezuela sejak akhir 2019, dan mengawasi bahagian pengawalseliaan dapat memberitahu unjuran untuk sepanjang tahun ini.

Ramalan Harga Dash untuk 2022

Mengikut ramalan untuk harga DASH pada tahun 2022, kebanyakan ramalan melihat mata wang kripto akan melambat setelah memuncak menjelang akhir tahun 2021, dengan dorongan baru pada separuh pertama tahun 2022 yang kemungkinan akan melonjakkan mata wang kripto ke tahap tertinggi baru bertahun-tahun.

Menurut Previsioni Bitcoin, harga Dash mempunyai ramalan konservatif $658 menjelang Mei 2022 sebelum aliran menurun berlaku untuk melihat harganya sekitar $454 pada akhir tahun 2022. Wallet Investor meramalkan bahawa DASH akan melihat nilainya meningkat sekejap pada tahun 2022, tetapi boleh bernilai sekitar $562 pada hujung tahun. Jangkaan panjang, sebaliknya, menunjukkan Dash mungkin mengalami kejutan menurun kerana harganya mungkin terus berjuang dan berakhir pada tahun 2022 sekitar harga $126.

Menjelang tahun 2022 untuk Dash

Seperti yang dilihat di atas, ramalan harga Dash untuk tahun 2021 menunjukkan nilai koin privasi boleh meningkat setinggi $700 ataupun boleh naik dan kemudian jatuh ke sekitar $400. Mungkin ada peristiwa atau berita yang membawa harga ke lonjakan yang luar biasa, atau penurunan yang besar.

Inilah sebabnya mengapa kami mengatakan bahawa ramalan harga untuk mata wang kripto tidak bertentu kerana ketidakstabilan dan sebilangan faktor boleh menggerakkan pasaran ke arah mana-mana pun dan membatalkan ramalan. Ini juga sama untuk ramalan harga Dash untuk tahun 2022 dan seterusnya.

Pada masa ini, pertumbuhan dalam industri matawang kripto adalah kelebihan bagi pelabur kerana kematangan datang dengan lebih banyak penggunaan dan pelaburan dari institusi. Namun, ada juga peningkatan peraturan pemerintah seperti yang diperhatikan di atas, terutamanya terhadap koin privasi yang dirasakan oleh agensi pengawalseliaan yang menganggap ini sebagai ancaman besar sebab potensi penggunaan platform tersebut untuk kegiatan haram seperti pencucian wang, pengelakan cukai dan pembiayaan terorisme.

Walaupun ini bukan sepenuhnya fakta, fokus berterusan pada Dash misalnya dapat menyuntikkan sentimen negatif dan mempengaruhi harga pada masa depan.

Terutamanya, pasaran bersifat kitaran dan sebarang pergerakan pasar ‘bear’ jangka panjang akan digantikan oleh pasaran bull yang mengamuk dan harga DASH masih boleh melampaui paras tertinggi sepanjang masa yang dicapai pada tahun 2017.

Dengan ini, analisis ini meletakkan harga DASH sekitar $423 pada akhir 2023, sementara Wallet Investor meramalkan harga Dash akan meningkat dalam lima tahun ke depan menjadi $465 menjelang 2026. Menurut TradingBeasts, Dash akan berjuang untuk mendapatkan kembali tahap 2021 dan boleh mencapai puncak $190 pada tahun 2022 tetapi berdagang sekitar $123 pada bulan Disember 2024.

Kesimpulan Harga Dash

Untuk menyimpulkan ramalan kami mengenai harga Dash, kami perhatikan bahawa prospek matawang kripto ini sangat berbeza dengan panggilan bullish dan bearish dalam jangka masa pendek dan jangka masa panjang. Ini mungkin disebabkan oleh prestasi buruk yang telah dipamerkan oleh duit syiling sejak tahap tertinggi sepanjang tahun 2017. Tetapi matawang kripto juga telah melihat banyak turun naik pada tahun lalu, dengan DASH / USD melonjak dari paras terendah $100 pada bulan November 2020 ke paras tertinggi $493 pada Mei 2021.

Walaupun begitu, duit syiling ini hampir turun sebanyak 70% setelah jatuh ke harga semasa sekitar $143. Walaupun bukan gambaran yang cantik, prestasi harga tidak berubah-ubah dengan cepat, sebahagian besarnya menjadikan Dash sebagai matawang kripto yang lebih baik untuk penggunaan seharian dalam pembayaran.

Oleh itu, Dash berada di landasan tepat untuk menjadi raja tunai digital, dan ini merupakan visi Satoshi Nakamoto untuk Bitcoin. Sekiranya duit syiling mendapat tarikan dalam penggunaan pedagang dalam ekonomi pertama seperti yang berlaku pada ekonomi lemah seperti Venezuela dan Zimbabwe, harganya mungkin akan mengalami kenaikan yang signifikan bertepatan dengan beberapa ramalan yang lebih bullish seperti yang dilihat di atas.

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, faktor-faktor yang dapat mempengaruhi harga Dash pada masa akan datang termasuk penggunaannya di seluruh dunia, perkembangan peraturan dan permintaan untuk matawang kripto secara keseluruhannya.

Semoganya, tinjauan di atas untuk Dash akan menambah pemahaman yang anda ada mengenai pergerakan harga matawang kripto. Sekiranya anda berpuas hati dengan usaha wajar anda, anda boleh mendaftar di salah satu platform yang disyorkan untuk membeli DASH.

Mata Wang Kripto Alternatif

Lihat lebih banyak berita {syiling}
Algorand logo
Algorand
ALGO
...
...
Stellar logo
Stellar
XLM
...
...
Litecoin logo
Litecoin
LTC
...
...
Polygon logo
Polygon
MATIC
...
...
Uniswap logo
Uniswap
UNI
...
...
Bitcoin Cash logo
Bitcoin Cash
BCH
...
...

Soalan Lazim

  1. Ya. Dash telah mendapat penerimaan yang lebih tinggi di ribuan pedagang dan ‘Points of Sale (POS)’ dan semakin menjadi pilihan pembayaran yang disukai di beberapa negara.
  2. Prospek harga Dash menunjukkan bahawa matawang kripto cenderung untuk melihat kenaikan pada tahun 2021 dan seterusnya. Walau bagaimanapun, potensi penurunan adalah kerana sifat pasaran yang tidak stabil.
  3. Dash, seperti matawang kripto terdesentralisasi lain, adalah sumber terbuka dan rakan-ke-rakan. Tidak ada satu entiti yang mengawal rangkaian Dash.
  4. Jumlah bekalan untuk DASH dijangka mencapai 18 juta syiling, dengan 10,248,845.18 DASH beredar pada 27 Julai 2021.
  5. Dash ditubuhkan pada tahun 2014 oleh jurutera perisian Evan Duffield dan pemaju Kyle Hagan. Duit syiling itu pada awalnya dipanggil XCoin sebelum bertukar menjadi Darkcoin dan kemudian Dash.
  6. Ya. Dash dilombong di bawah mekanisme konsensus Proof-of-Work. Penambang mendapat ganjaran kerana mencetak duit syiling baru dan mengamankan rangkaian menggunakan algoritma hash X11.
  7. Anda boleh mendapat DASH dengan membeli duit syiling di platform pertukaran atau broker dalam talian. Terdapat juga platform P2P dan ATM Dash dari mana anda boleh membeli kripto. Sekiranya anda mahu, anda juga boleh bergabung dengan rangkaian untuk mencetak duit syiling baru dan mendapat ganjaran penambangan.
  8. Masternode adalah node atau pelayan khas yang membantu memproses transaksi di rangkaian Dash melalui mekanisme konsensus Proof-of-Service. Sebagai Masternode, anda mesti mempunyai 1000 DASH syiling untuk mengambil bahagian dalam operasi rangkaian yang terdesentralisasi.
Kami menggunakan kuki untuk memperibadikan kandungan & iklan, menyediakan ciri-ciri media sosial dan menawarkan pengalaman yang lebih baik kepada anda. Dengan terus melayari laman ini atau mengklik "OK, Terima kasih", anda bersetuju dengan penggunaan kuki di laman web ini.