UtamaBandingkanStellar Wallets
Mula sekarang dengan eToro

Dompet Stellar Terbaik tahun 2022

Pengarang: Ashish Sood

Stellar adalah ekosistem pembayaran desentralisasi yang diwujudkan untuk menyediakan rangkaian kewangan global, di mana orang, sistem pembayaran dan bank boleh memindahkan dana dengan cara yang selamat, murah dan cepat. Mata wang kripto asli Stellar dipanggil Lumens (XLM), yang menguasakan rangkaian ini dan penting untuk kelangsungan hayatnya. Dompet Stellar adalah penting bagi mana-mana pembeli kripto yang ingin menyimpan XLM untuk tujuan jangka pendek atau jangka panjang. Panduan ini akan mengongsikan beberapa butiran penting yang berkaitan dengan dompet Stellar termasuk fungsinya, jenis dompet kripto, bagaimana untuk memilih dompet yang baik dan dompet Stellar terbaik bagi tahun 2021.

Senarai Kami untuk Dompet Stellar Teratas

Pasaran mata wang kripto dibanjiri dengan pelbagai jenis dompet kripto, masing-masing dikatakan lebih baik daripada yang lain. Jadi bagaimana caranya untuk anda memilih dompet Stellar yang baik? Untuk membantu anda, kami telah menyenarai pendek beberapa dompet Stellar terbaik dengan kelebihan dan ciri-cirinya yang berbeza.

1
Deposit minimum
$10
Promosi
Skor Pengguna
10
Mula sekarang
Cara Pembayaran:
Bank Transfer, Pemindahan Kawat
Full Regulations:
CySEC, FCA
2
Deposit minimum
$1
Promosi
Skor Pengguna
9.3
Mula sekarang
Cara Pembayaran:
BitPay, Credit Card
Full Regulations:
3
Deposit minimum
-
Promosi
Skor Pengguna
8.7
Mula sekarang
Cara Pembayaran:
BitPay, Credit Card, PayPal
Full Regulations:
4
Deposit minimum
$0
Promosi
Skor Pengguna
8.5
Mula sekarang
Cara Pembayaran:
Full Regulations:
5
Deposit minimum
-
Promosi
Skor Pengguna
7.9
Mula sekarang
Cara Pembayaran:
Full Regulations:

Apa itu Dompet Stellar?

Dompet Stellar boleh ditakrifkan sebagai medium storan kripto, yang boleh berbentuk sama ada platform dalam talian (dompet web), peranti perkakasan, perisian desktop, aplikasi mudah alih atau sekeping kertas bercetak yang melindungi kunci peribadi dan awam yang berkaitan dengan Lumens (XLM) anda. Kecuali dompet kertas, jenis lain biasanya membolehkan anda membeli/menjual Lumens dan kekal dikemas kini tentang baki XLM anda juga dengan cara berinteraksi dengan rantaian blok platform Stellar. 

Tujuan utama dompet Stellar boleh jadi apa saja, daripada menyimpan XLM anda dengan selamat untuk jangka masa panjang hinggalah memastikan ia selamat & mudah digunakan pada setiap masa, jadi anda berurus niaga dan/atau berdagang dengannya pada bila-bila masa anda inginkan.


Jenis-jenis Dompet Mata Wang Kripto

Terdapat pelbagai jenis dompet kripto, berbeza berdasarkan ciri keselamatannya dan tujuan yang dipenuhi olehnya. Kesemuanya mempunyai kebaikan dan keburukan masing-masing yang unik. Mari kita lihat beberapa pengkategoriannya yang luas seperti berikut:

Dompet Panas

Dompet kripto panas adalah sejenis dompet yang sentiasa disambungkan ke internet. Ia adalah medium storan yang ideal untuk individu yang sering berurus niaga atau berdagang dalam mata wang kripto seperti Lumens dan lain-lain. Berada dalam talian pada kebanyakan masa, dompet panas berguna untuk memproses transaksi kripto dalam talian/luar talian yang kerap. Walau bagaimanapun, sentiasa disambungkan ke Internet juga mendedahkannya kepada kemungkinan percubaan penggodaman dan kecurian. Sebilangan besar dompet desktop, mudah alih dan web tergolong dalam kategori dompet kripto ini.

Dompet Sejuk

Dianggap sebagai lebih selamat berbanding dompet panas, dompet sejuk ialah sama ada yang terputus sepenuhnya dari internet atau jarang disambungkan ke internet apabila pengguna perlu melaksanakan beberapa transaksi kripto. Semua dompet perkakasan yang popular, yang datang dalam bentuk peranti mudah alih menyerupai pemacu kilat USB, tergolong dalam kategori ini. Begitu juga dompet kertas yang merupakan kepingan kertas yang dicetak dengan kunci peribadi dan awam yang berkaitan dengan syiling kripto.

Dompet Panas lwn. Sejuk

Sambungan internet pada dompet kriptolah yang mentakrifkannya sebagai dompet panas atau sejuk. Di samping itu, walaupun dompet sejuk biasanya tidak custodial, yang bermaksud bahawa anda mengekalkan penjagaan syiling anda (dan bukannya platform yang menjaganya), dompet panas boleh jadi sama ada tidak custodial atau custodial. Sila ambil perhatian, terdapat pelbagai sebab mengapa seseorang individu mungkin memilih dompet kripto untuk disambungkan atau terputus ke/dari Internet, bergantung kepada pilihan penggunaan mereka. Malah, ramai juga yang aktif menggunakan pelbagai dompet pada masa yang sama.

Dompet Perkakasan

Dilihat secara meluas sebagai cara paling selamat untuk menyimpan mata wang kripto anda, dan dengan itu biasa digunakan oleh 'Hodlers', dompet perkakasan datang dalam bentuk peranti fizikal yang kelihatan seperti pemacu USB. Seperti yang dijelaskan di atas, ini adalah sejenis dompet sejuk, dan dilengkapi dengan UI-nya sendiri (antara muka pengguna), butang dan skrin OLED. Dompet jenis ini boleh disambungkan dalam talian apabila diperlukan, untuk melaksanakan transaksi beli/jual, dengan cara berkomunikasi dengan rantaian blok mata wang kripto. Ia tetap di luar talian jika sebaliknya. Dompet yang lebih baik membolehkan anda dengan mudah menyimpan pelbagai mata wang kripto dan biasanya berharga $100 atau lebih. 

Dompet Kertas

Dompet kertas adalah sekeping kertas semata-mata, dengan kunci awam dan peribadi mata wang kripto dicetak di atasnya. Oleh kerana kuncinya kekal di luar talian, ramai yang menganggap dompet ini sebagai cara yang paling selamat untuk menyimpan kripto seseorang. Walau bagaimanapun, dompet kertas mesti digunakan dengan tahap pengawasan yang tinggi kerana kertas mudah terdedah kepada risiko seperti terkoyak, dibuang, direnyuk atau dibasuh. Selain itu, ia tidak boleh digunakan untuk memindahkan dana separa. Walau bagaimanapun, dompet kertas adalah medium storan kripto yang paling bebas perisian hasad.

Dompet Desktop dan Mudah Alih

Dompet desktop adalah perisian yang boleh dipasang untuk semua sistem operasi yang popular seperti Windows, Linux dan Mac. Jika tidak menggunakan dompet desktop dengan berhati-hati, ia boleh menjadi mangsa kepada percubaan penggodaman. Oleh itu, adalah digalakkan untuk sentiasa menggunakannya dengan perisian anti perisian hasad (anti-malware) yang baik, firewall yang kukuh dan program antivirus yang diketahui prestasinya.

Dompet mudah alih juga termasuk dalam kategori dompet panas, tetapi kerana ia dalam bentuk aplikasi yang dipasang pada telefon bimbit, dompet ini jauh lebih mudah alih berbanding dengan versi desktop. Itulah juga sebabnya mengapa kebanyakan dompet tersebut kerap digunakan untuk menjalankan transaksi kripto dalam talian/luar talian. Semua dompet mudah alih terkemuka mempunyai versi mereka untuk kedua-dua platform iOS dan Android.

Bagaimanakah Dompet Stellar Wallets Berfungsi?

Apabila ia berkaitan dengan bagaimana dompet Stellar atau mana-mana dompet kripto berfungsi, ia pada dasarnya berkaitan dengan bagaimana ia menyimpan kunci peribadi dan awam mata wang kripto dan membolehkan anda menggunakan maklumat itu untuk melaksanakan transaksi beli/jual. Satu cara yang baik untuk memahami kunci ini adalah dengan menggunakan analogi akaun bank. 

Apabila anda mahu seseorang memindahkan dana ke akaun bank anda, anda akan menyerahkan butiran akaun anda kepada mereka. Tetapi untuk pemindahan dana dari akaun anda, anda perlu log masuk terlebih dahulu, dengan kata laluan, dan kemudian mungkin perlu mengesahkan transaksi menggunakan nombor PIN atau beberapa kaedah pengesahan lain. Dompet Stellar atau kripto berfungsi dengan cara yang sama. Anda perlu memberikan alamat awam mata wang kripto anda (berasal dari kunci awam) kepada sesiapa yang berminat untuk menghantar syiling kepada anda. Walau bagaimanapun, apabila anda ingin memindahkan syiling kepada seseorang, anda perlu terlebih dahulu log masuk ke dalam dompet anda menggunakan kata laluan/kunci dan kemudian mengesahkan transaksi dengan bantuan kunci peribadi yang berkaitan dengan mata wang kripto anda.

Dengan cara yang sama, pada bila-bila masa anda berurus niaga pada bursa kripto, bursa broker, rangkaian P2P atau mana-mana platform dagangan kripto lain, mata wang kripto yang dibeli akan sentiasa dipindahkan ke alamat awam anda, manakala mana-mana mata wang kripto yang anda putuskan untuk jual perlu dibenarkan dan disahkan oleh anda menggunakan kunci peribadi mereka.


Perkara Utama untuk Dipertimbangkan Semasa Memilih Dompet Stellar Terbaik

Dalam memilih dompet Stellar yang terbaik, sangat penting untuk memahami keperluan anda terlebih dahulu, dan kemudian memilih jenis dompet yang paling memenuhi keperluan tersebut. Anda juga mesti memeriksa ciri-ciri unik yang ditawarkan oleh dompet dengan teliti dan memasukkan sekali beberapa faktor pertimbangan lain, seperti berikut:

Keselamatan - Ciri-ciri keselamatan yang ditawarkan oleh dompet kripto haruslah yang teratas dalam senarai keutamaan anda kerana tiada sesiapa yang suka kehilangan wang. Dalam hal ini, pastikan dompet tersebut menawarkan pelbagai ciri keselamatan termasuk fungsi berbilang cara log masuk dan 2FA (pengesahan dua faktor).

Kemudahan penggunaan - Tidak ada gunanya memilih dompet kripto yang terbukti terlalu teknikal untuk anda gunakan. Jika anda baru dalam dunia mata wang kripto, pilih dompet yang mempunyai UI (antara muka pengguna) yang ringkas dan juga boleh digunakan oleh seseorang yang mempunyai pengetahuan kripto minimum.

Tujuan – Pilihan dompet anda sangat ditentukan oleh tujuan apa yang anda harapkan ia dapat penuhi. Jika anda seorang pelabur yang ingin memegang mata wang untuk jangka masa panjang, dompet sejuk perkakasan akan menjadi pilihan terbaik untuk anda. Walau bagaimanapun, jika anda ingin menggunakan dompet kripto untuk membuat pembelian dalam talian/luar talian yang kerap, dompet mudah alih adalah apa yang anda perlukan.

Kos - Faktor kos biasanya muncul dalam kes dompet perkakasan kerana dompet yang lebih baik berharga $100 dan ke atas. Kebanyakan dompet lain boleh digunakan secara percuma.

Mata wang tunggal atau pelbagai - Jika anda merancang untuk berdagang atau melabur dalam Lumens, maka dompet Stellar yang khusus adalah cukup baik untuk anda. Selain itu, anda juga boleh memilih dompet pelbagai mata wang yang juga menawarkan Lumens sebagai salah satu mata wangnya.

Kelebihan dan Kekurangan Menggunakan Dompet Stellar

Kebaikan

Majoriti dompet Stellar adalah percuma dan dilengkapi dengan banyak ciri yang berguna.
Dompet berbilang mata wang boleh digunakan untuk berurus niaga dalam Stellar serta pelbagai kripto lain.
Kerana kemudahan penggunaan sesetengah dompet kripto, ia boleh digunakan secara aktif untuk membuat pembayaran luar talian/dalam talian.
Dompet perkakasan apabila digunakan di luar talian, adalah sukar untuk dicerobohi walaupun oleh penggodam yang berpengalaman.

keburukan

Tidak semua orang mampu membeli dompet perkakasan kerana selalunya ia berharga $100 dan ke atas.
Tidak kira seberapa bagusnya dompet kripto yang anda gunakan, anda tidak boleh menolak sepenuhnya kemungkinan untuk digodam atau berlaku kecurian.
Sesetengah dompet boleh menjadi sangat kompleks untuk pengguna umum.

Pendapat Akhir

Stellar Lumens dikira sebagai antara 15 mata wang kripto paling top dari segi modal pasaran. Oleh kerana janjinya untuk benar-benar mendemokrat rangkaian kewangan di seluruh dunia, ia menarik banyak perhatian. Populariti dan penggunaan Lumens yang semakin meningkat juga menggariskan kepentingan menggunakan dompet Stellar yang selamat dan terjamin. Dengan mengingat hal itu, kita telah melihat pelbagai aspek dompet Stellar dalam panduan ini, termasuk apakah maksudnya, pelbagai jenis dompet kripto, bagaimana ianya berfungsi dan bagaimana untuk mencari dompet yang terbaik.

Soalan Lazim

  1. Ya, adalah tidak mustahil untuk menggodam dompet Stellar. Walau bagaimanapun, anda boleh menghalangnya dengan menggunakan dompet yang boleh dipercayai dan terbukti.
  2. Ya, terutamanya kerana manfaatnya berkaitan dengan keselamatan, sememangnya baik untuk membeli dompet perkakasan.
  3. Ya, mata wang kripto termasuk Lumen dan lain-lain adalah sah untuk dibeli/dijual di beberapa negara di dunia hari ini, termasuk UK dan AS. Namun, adalah lebih baik untuk menyemak silang dengan undang-undang tempatan anda untuk mengesahkannya.
  4. Ya, ia adalah mungkin untuk berbuat demikian melalui pertukaran kripto.
  5. Ya, ramai orang melakukan hal ini untuk mengurangkan kadar risiko dan meningkatkan keselamatan.
  6. Anda boleh menggunakan kunci peribadi anda dan/atau kod pemulihan untuk menjana semula dompet anda.
  7. Ya, ia adalah mungkin untuk mendapatkan pinjaman dengan mencagarkan mata wang kripto yang disimpan dalam dompet.
  8. Tidak, melainkan anda memilih untuk menggunakan dompet perkakasan yang baik.
Kami menggunakan kuki untuk memperibadikan kandungan & iklan, menyediakan ciri-ciri media sosial dan menawarkan pengalaman yang lebih baik kepada anda. Dengan terus melayari laman ini atau mengklik "OK, Terima kasih", anda bersetuju dengan penggunaan kuki di laman web ini.