UtamaLitecoin
Litecoin logo

Apa itu Litecoin dan Bagaimana Ia Berfungsi?

Litecoin logo
Litecoin (LTC)
...
Pertukaran 24 Jam
...
PERTUKARAN 7 HARI
...
Modal pasaran
...
Pengarang: Benson Toti

Litecoin sememangnya satu mata wang maya, dan lebih daripada itu. Ia berkonsepkan rakan-ke-rakan (P2P), yang bermakna ia tidak ditadbir urus oleh mana-mana pihak kuasa berpusat, mata wang ini hanya beredar secara terus sesama sendiri di Internet. Ia berfungsi sebagai kaedah untuk membayar orang lain di mana sahaja di dunia tanpa perantara yang perlu memproses transaksi tersebut. Pembayarannya adalah sangat pantas dan sangat murah untuk dilakukan.

Litecoin telah dicipta pada tahun 2011 dan sekarang, hampir sepuluh tahun kemudian, ia telah menjadi mata wang kripto di kedudukan ketujuh (sewaktu penulisan ini), dari segi modal pasaran. Ia telah mengalami beberapa kenaikan harga yang tinggi sepanjang kewujudannya, contohnya pada bulan November 2013, harga Litecoin telah meningkat 100%. Walaupun Litecoin kini berada pada harga sekitar $44, pada bulan Disember 2017 ia mencapai paras tertinggi iaitu $420.

Mengapakah Litecoin Dicipta?

Charlie Lee, pengasas Litecoin, telah menyedari potensi besar mata wang kripto dalam Bitcoin. Namun, dia juga menyedari beberapa batasan yang wujud dalam perintis aset digital yang baharu ini. Bitcoin agak lambat untuk dipindahkan dan terlalu mahal untuk digunakan secara rutin sebagai kaedah transaksi. Lee memahami bahawa ini bukan satu ciri yang diinginkan dalam mata wang.

Lee telah mereka Litecoin untuk menghasilkan lebih banyak blok berbanding Bitcoin dan untuknya mempunyai bekalan maksimum yang lebih tinggi. Oleh itu, Litecoin akan menjadi lebih pantas dan juga lebih mudah tersedia berbanding Bitcoin.

Litecoin berusaha untuk memperoleh populariti seperti Bitcoin, walaupun ianya sukar bagi kebanyakan orang untuk menerima mata wang selain Bitcoin kerana ia adalah yang pertama seumpamanya. Namun, apabila teknologi di sebalik blok rantai semakin berkembang, ada kemungkinan untuk ramai orang mula merasa kecewa dengan kelajuan Bitcoin yang agak perlahan dan yuran transaksi yang lebih mahal. Ianya berpotensi untuk melihat Bitcoin sebagai satu medium simpanan nilai berbanding menjadi satu pilihan untuk pembayaran harian yang murah.

Sudahkah anda bersedia untuk melabur dalam Litecoin?

Bagaimanakah Litecoin Berfungsi dan Apakah Teknologi Di Sebaliknya?

Disebabkan Litecoin mempunyai masa pengesahan blok selama 2.5 minit, transaksinya adalah jauh lebih pantas daripada Bitcoin yang memakan masa sekitar 10 minit. Setiap transaksi antara dua pihak kemudiannya direkodkan pada salah satu blok rantai.

Litecoin dibina berdasarkan asas yang sama seperti Bitcoin. Kedua-dua Bitcoin dan Litecoin boleh dilombong dan sebagai hasilnya, blok yatim boleh berlaku. Blok yatim terjadi apabila dua pelombong melombong blok pada masa yang sama, kedua-dua blok pada mulanya diterima oleh rantaian tetapi kemudian, satu blok telah ditolak. Litecoin menggunakan Segregated Witness (SegWit) untuk mengurangkan percambahan blok yatim yang terjadi kerana masa pengesahan bloknya yang rendah.

Lagi satu teknologi Litecoin adalah Pertukaran Atom, yang menyediakan ciri saling kendali kepada blok rantai, yang membolehkan pertukaran mata wang kripto yang berbeza tanpa perlu melalui sesuatu bursa.

Adakah Litecoin Suatu Wang Sebenar?

Tujuan Litecoin adalah untuk digunakan sebagai mata wang digital harian. Kelajuannya dan kos yang agak rendah menjadi bukti kepada tujuan ini. Pendahulunya, Bitcoin, semakin jauh daripada segi praktikal untuk digunakan bagi pembelian kecil dan sebagai hasilnya, menuju ke arah menjadi satu simpanan nilai pelaburan.

Secara relatifnya, Bitcoin adalah agak mahal dan lambat untuk diedarkan, sedangkan Litecoin telah direka dan telah ditambah baik untuk menjadi murah dan cepat, dan menjadi lebih bagus untuk penggunaan sehari-hari. Oleh itu, dengan lebih banyak laman web dan syarikat yang menerima Litecoin sebagai bentuk pembayaran, ia boleh dianggap sebagai 'wang sebenar', dan bukan hanya menjadi medium untuk memindahkan nilai antara mata wang dunia.

Yuran Dan Kos Litecoin

Sewaktu penulisan ini, purata yuran transaksi untuk Litecoin adalah melebihi $0.01. Ini adalah satu jumlah yang sangat kecil jika dibandingkan dengan peratusan yuran yang digunakan oleh syarikat kad kredit, bank dan PayPal untuk memindahkan wang merentasi sempadan.

Apabila dibeli melalui platform bursa dalam talian, sedikit yuran akan dikenakan oleh platform tersebut bagi menyelesaikan transaksi. Sebagai contoh, untuk pembelian Coinbase dari 0- $200 dolar, ia akan mengenakan yuran sekitar $0.99- $2.99 dan transaksi kad debit juga akan dikenakan yuran 3.99%. Manakala CEX.IO akan mengenakan yuran transaksi 7.5%.

Manfaat Litecoin


Kelajuan - Transaksi Litecoin adalah pantas, mengambil masa sekitar 2.5 minit, iaitu empat kali lebih cepat daripada Bitcoin yang memakan masa sekitar 10 minit. Litecoin mencapai kelajuan ini dengan masa pemprosesan blok yang lebih pantas.


Kos - Litecoin adalah murah untuk digunakan dalam transaksi, terutama jika dibandingkan dengan kos biasa untuk Paypal, kad kredit atau pemindahan wang. Walaupun dibandingkan dengan Bitcoin yang purata yuran transaksinya adalah sekitar $3 sewaktu penulisan ini, Litecoin sangat menjimatkan kos.

Penjanaan blok yang lebih pantas - Setiap 2.5 minit, satu blok dilombong dan 12.5 syiling dijana, sewaktu penulisan ini (Mei 2020), pembahagian separuh Litecoin yang seterusnya akan dilakukan pada bulan Ogos 2023. Ini bermakna yang terdapat lebih banyak Litecoin untuk diedarkan. Sekiranya anda seorang pelombong yang bercita-cita tinggi, ada kemungkinan untuk anda mendapat ganjaran atas usaha perlombongan anda berbanding dengan mata wang tertentu yang lain.

Kebolehkendalian -  Berterima kasih kepada teknologi pertukaran Atom, Litecoin boleh ditukar dengan mata wang lain tanpa perlu melalui bursa, sekaligus menjimatkan wang anda.

Terdesentralisasi - Transaksi Litecoin disahkan oleh komuniti dan rekodnya disimpan dalam blok rantai. Sebagai hasilnya, tiada satu pihak berkuasa pusat yang mengawal Litecoin.

Bolehkah Litecoin Digunakan Secara Anonim?

Rekod setiap transaksi antara pihak berkaitan akan selalu disimpan dalam blok rantai. Walau bagaimanapun, ia juga boleh sahaja menggunakan alias. Rekod setiap transaksi mengandungi alamat dompet bernombor, dari mana duit syiling itu disimpan, tetapi ini adalah sangat sukar untuk dijejaki kepada mana-mana individu. Oleh itu, Litecoin memberikan tahap privasi yang tinggi, tetapi ianya penting untuk diingat bahawa ia tidaklah anonim secara sepenuhnya.

Perlu juga diketahui bahawa sekiranya anda menggunakan salah satu bursa rasmi yang lebih besar dan rasmi di Internet, anda perlu menghantar beberapa bentuk foto pengenalan diri (ID) untuk membeli dan menjual kripto. Oleh itu, ketika menggunakan bursa ini, tiada ciri anonim, atau kerahsiaan, untuk transaksi anda. Namun, peraturan begini adalah bermanfaat kerana ia melindungi kedua-dua pihak yang terlibat.

Berapa Selamatkah Litecoin?

Litecoin mempunyai beberapa cara untuk memastikan keselamatan pemegang duit syilingnya. Contohnya, ia melindungi rangkaian daripada ‘Serangan Banjir’, di mana spammer mahu merosakkan operasi rangkaian dengan menggunakan banyak transaksi kecil. Litecoin mencapai tujuan ini dengan menjadikannya tidak praktikal dari segi kewangan untuk melakukan serangan seperti itu. Litecoin mengenakan bayaran individu untuk setiap transaksi, tidak kira sekecil mana pun, sehingga ia akan membuatkan serangan seperti itu menjadi mahal.

Penggunaan teknologi SegWit juga membantu dalam mencegah serangan kelenturan terhadap transaksi pengguna. Segwit berfungsi dengan membawa keluar data tandatangan dari rekod transaksi, yang menghalangnya daripada diakses oleh penggodam.

Perlu diketahui bahawa rangkaian Litecoin tidak pernah mengalami serangan dan ia juga tidak pernah digodam melalui bursa. Ini menjadi bukti kepada langkah-langkah keselamatan yang telah dilaksanakan.

Pasukan Manakah Yang Membangunkan Litecoin?

Yayasan Litecoin adalah pasukan pembangun yang mengusahakan Litecoin. Matlamat yang mereka nyatakan adalah untuk 'Memajukan Litecoin untuk kebaikan masyarakat dengan membangunkan dan mempromosikan teknologi blok rantai yang canggih'. Mereka telah bekerjasama dengan beberapa syarikat untuk membantu mengintegrasikan penggunaan Litecoin dalam masyarakat. Misalnya, bekerjasama dengan BitcoinRewards untuk membantu pengguna memperoleh Litecoin dari membeli-belah dalam talian dan juga Meconcash untuk memudahkan pengeluaran fiat dari ATM Litecoin di seluruh Korea Selatan.

Pasukan Pembangunan Teras Litecoin adalah pembangun utama untuk Litecoin itu sendiri dan mereka bekerjasama dengan Yayasan Litecoin, yang juga memberikan sokongan kewangan kepada pasukan pembangunan teras.

Atari bekerjasama dengan Litecoin pada 19 Mei 2020. Kerjasama ini akan menyaksikan Litecoin dilaksanakan sebagai kaedah pembayaran untuk membeli permainan dan konsol Atari, dan lebih banyak lagi di masa depan. Litecoin berminat untuk masuk ke dalam industri permainan dan Atari adalah pilihan nostalgia yang jelas bagi para pembangun. Dari sudut pandang Atari, perkongsian ini membuka peluang pendapatan baharu dalam bentuk Litecoin yang digunakan untuk membeli konsol baru atau token Atari.

Institusi Kewangan Manakah Yang Menggunakan Litecoin?

Pada tahun 2018, yayasan Litecoin telah membeli 10% saham di Bank WEG AG. Sebagai sebahagian daripada perjanjian tersebut, bank WEG bersetuju untuk menggunakan Litecoin bagi membantu transaksi. Perjanjian ini membolehkan pelanggan WEG memperoleh mata wang kripto melalui bank yang terkemuka dan juga membolehkan mereka menggunakan mata wang baharu ini untuk membayar sesuatu barangan atau perkhidmatan.

WEG sememangnya berminat untuk memanfaatkan masa transaksi pantas yang ditawarkan oleh Litecoin. Sama juga, Litecoin ingin memanfaatkan kesahihan yang disertakan dengan kerjasama bank yang terkemuka seperti WEG. Kerjasama seperti ini dilihat sebagai satu langkah besar dalam membantu merapatkan jurang antara kripto dan kewangan tradisional.

Perlombongan Litecoin

Litecoin menggunakan algoritma Scrypt untuk perlombongannya dalam usaha menjadikan proses tersebut lebih demokratik. Sistem perlombongan Bitcoin, sistem yang ingin diperbaiki oleh Litecoin, bertujuan untuk menjadi demokratik, di mana ia membolehkan semua orang mengakses mata wang tersebut. Namun, perkara itu tidak berlaku, jadi Lee memastikan yang Litecoin akan menjadi lebih mudah diakses oleh semua orang.

Algoritma Scrypt menekankan bahawa pengiraan untuk aktiviti perlombongan dilakukan secara berurutan, dan tidak membiarkannya dilakukan secara selari seperti Bitcoin. Ini menghalang ASIC (Litar Bersepadu Khusus Aplikasi) daripada memonopoli proses perlombongan secara berkesan. Larangan penggunaan ASIC bertujuan untuk membolehkan lebih banyak penyertaan untuk melombong Litecoin di kalangan mereka yang masih bergantung pada GPU (Unit Pemprosesan Grafik) untuk mengendalikan tugasan tersebut. Namun, perlu diingat bahawa ia akan menjadi sangat lambat dan mungkin masih menggunakan jumlah tenaga yang banyak.

Masa pengesahan yang lebih cepat untuk blok baharu yang dicapai oleh LTC telah mendemokratikkan lagi proses perlombongan dengan memberi peluang kepada lebih ramai pelombong yang berpotensi untuk menerima kredit kerana melombong blok.

Dompet Litecoin

Dompet Litecoin adalah satu perisian yang menyimpan Litecoin. Terdapat banyak jenis seperti:

  • Ledger Nano S - dompet perkakasan
  • Tresor - dompet perkakasan
  • Exodus - dompet desktop
  • Atomic wallet - dompet mudah alih dan desktop
  • Jaxx - dompet mudah alih dan desktop
  • Loafwallet - dompet mudah alih

Jenis dompet yang berlainan menawarkan gabungan keselamatan, mudah alih dan boleh akses yang berbeza.

Adakah Litecoin Berbaloi Sebagai Pelaburan?

Litecoin mempunyai had bekalan maksimum sebanyak 84 juta syiling, dan sewaktu penulisan ini, hampir 64 juta telah diedarkan. Dengan bekalan duit syiling yang terhad, ini menjadikan Litecoin sebagai ruang selamat dari penyusutan yang biasanya berlaku disebabkan oleh inflasi. Oleh itu, di masa depan, ia boleh digunakan sebagai satu simpanan nilai oleh para pelabur ketika masa ekonomi yang meleset dan juga sebagai satu pilihan untuk melakukan pembayaran harian tanpa sempadan.

Sekiranya pelabur memegang konsep bahawa mata wang kripto itu adalah masa depan wang, maka Litecoin sesuai dengan etos dan strukturnya. Ia direka secara khusus untuk pemindahan dalam talian yang cepat dan murah dan sebagai hasilnya, ia boleh menjadi salah satu mata wang kripto utama yang digunakan di seluruh dunia.

Mata Wang Kripto Alternatif

IOTA logo
IOTA
MIOTA
...
...
Compound logo
Compound
COMP
...
...
Maker logo
Maker
MKR
...
...
Algorand logo
Algorand
ALGO
...
...
Decentraland logo
Decentraland
MANA
...
...

Soalan Lazim

  1. Litecoin boleh dibeli di beberapa bursa kripto dalam talian atau laman web yang sepertinya, namun sentiasa pastikan yang anda membeli dari sumber rasmi dan boleh dipercayai.

  2. Ini majoritinya bergantung kepada pilihan peribadi anda tentang keseimbangan antara ciri mudah alih, keselamatan dan kemudahan yang anda rasa paling selesa tanpa dompet panas, dompet desktop atau dompet perkakasan.

  3. Litecoin boleh dilombong menggunakan komputer peribadi anda, terima kasih kepada algoritma Scrypt yang digunakannya. Namun, prosesnya mungkin agak lambat dan memerlukan banyak tenaga.

  4. Ini adalah pilihan peribadi yang hanya anda sahaja boleh menentukannya. Adalah mustahak untuk anda membuat kajian yang tepat sebelum melabur dan jangan sesekali melabur lebih banyak daripada apa yang anda mampu rugi.

  5. Sewaktu penulisan ini, yuran untuk transaksi Litecoin adalah $0.0145. Namun, yuran dikira sebagai 1000 per Litecoin, jadi nilai ini boleh berubah. Berbanding purata yuran transaksi Bitcoin yang bernilai $3, ia masih sangat rendah.

  6. Ya, Litecoin adalah terdesentralisasi sepenuhnya. Ia mempunyai bilangan duit syiling tetap yang akhirnya akan diedarkan kesemuanya. Bekalan ini berada di luar kawalan sesiapa sahaja. Litecoin sejak permulaanya selalu menyatakan motivasi altruistiknya untuk menyediakan akses perkhidmatan kewangan kepada seramai mungkin pengguna di seluruh dunia. Ini dicapai dengan memastikan rangkaian dan duit syilingnya kekal terdesentralisasi.

  7. Sebuah teknologi yang membolehkan pemegang Litecoin menukar Litecoin mereka secara langsung kepada mata wang yang berbeza tanpa melalui bursa.

  8. ‘Lebih bagus’ adalah istilah yang sukar untuk dijawab kerana ianya bersifat subjektif, namun harus diketahui bahawa Bitcoin dan Litecoin berbeza dari segi tujuan utamanya. Harga dan yuran transaksi Bitcoin yang tinggi menjadikannya lebih kepada simpanan nilai. Manakala harga rendah Litecoin, yuran transaksi yang rendah dan masa transaksi yang cepat menjadikannya satu bentuk pembayaran global yang hebat.

We use cookies to personalise content & ads, provide social media features and offer you a better experience. By continuing to browse the site or clicking "OK, Thanks" you are consenting to the use of cookies on this website.