UtamaMelabur Secara Bertanggungjawab

Melabur Secara Bertanggungjawab

Di halaman ini, kami akan memberi panduan kepada anda untuk memastikan yang anda melabur dengan penuh tanggungjawab. Kami juga akan memberikan pautan ke maklumat lebih lanjut yang boleh membantu anda mengetahui lebih lanjut mengenai tanggungjawab kewangan.

Jangan sekali-kali melabur lebih banyak daripada yang anda mampu rugi

Tiada duit syiling yang naik selamanya dan walaupun anda mungkin teringin untuk melaburkan semuanya ketika pasaran kelihatan bagus, adalah sangat penting untuk anda ingat bahawa tidak ada pasaran yang naik selamanya dan modal anda selalu berisiko ketika melabur. Modal yang dilaburkan tidak cair dan tidak dapat diakses dengan cepat sewaktu masa sukar.

Urus Niaga Pendek (Shorting)

Semasa melakukan urus niaga pendek atau shorting, pelabur meminjam aset, menjualnya dengan segera dan berharap dapat membelinya kembali pada harga yang lebih rendah pada masa akan datang, memperoleh perbezaan nilainya sebagai keuntungan. Namun, jika harga aset naik, pelabur harus membeli kembali aset tersebut dengan harga yang lebih tinggi berbanding harga awal yang mereka bayar, yang menyebabkan perbezaan nilainya menjadi satu kerugian. Oleh kerana tidak ada had maksimum pada harga aset, potensi kerugian dari urus niaga shorting adalah tidak terhad. Alat pengurusan risiko seperti had henti rugi perlu selalu dipertimbangkan semasa shorting. 

Bursa dan broker yang tidak dikawal selia

Broker dan bursa tidak berlesen tidak dikawal selia oleh pihak berkuasa kewangan, dan dengan itu anda tidak dilindungi oleh undang-undang dalam interaksi anda dengan mereka. Peraturan sering dipandang serong dalam sektor kewangan, tetapi ia memberikan aspek keselamatan dan jaminan perundangan yang sangat bernilai bagi para pelabur baharu. Elakkan broker dan bursa yang tidak dikawal selia seboleh mungkin. 

Menangani kesan pelaburan yang tidak bertanggungjawab

Kerugian wang atau mempertaruhkan wang dalam situasi berisiko boleh menyebabkan masalah kesihatan mental yang boleh merosakkan hubungan peribadi anda dan merosakkan aspek lain dalam hidup anda. Kerugian lebih dari apa yang anda mampu tanggung juga akan membuatkan anda terjerumus dalam hutang, yang sering memburukkan lagi masalah ini. Sekiranya anda mengalami masalah ini, sila dapatkan bantuan segera.

Sumber

Sekiranya anda ingin mempelajari lebih lanjut mengenai pelaburan dengan penuh tanggungjawab, atau jika anda menghadapi masalah berkaitan pelaburan yang tidak bertanggungjawab, sila rujuk sumber selanjutnya ini.

Amanah Nasihat Wang – Sekiranya anda bergelut dengan hutang

Yang mana satu? Panduan Risiko Pelaburan – Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai risiko yang berkaitan dengan pelaburan

Panduan Urus Niaga Pendek (Shorting) Investopedia – Sekiranya anda ingin belajar cara menguruskan risiko urus niaga pendek (shorting)

Minda – Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai masalah kesihatan mental

Kami menggunakan kuki untuk memperibadikan kandungan & iklan, menyediakan ciri-ciri media sosial dan menawarkan pengalaman yang lebih baik kepada anda. Dengan terus melayari laman ini atau mengklik "OK, Terima kasih", anda bersetuju dengan penggunaan kuki di laman web ini.