UtamaBeritaAndy Jassy: Kripto akan meledak, Amazon mungkin menjual NFT

Andy Jassy: Kripto akan meledak, Amazon mungkin menjual NFT

Ketua Pegawai Eksekutif Amazon, Andy Jassy berkata bahawa gergasi e-dagang itu tidak merancang untuk menerima mata wang kripto untuk pembayaran, tetapi percaya sektor kripto mempunyai potensi untuk merealisasikan pertumbuhan yang lebih besar pada masa hadapan.

Jassy berkata demikian semasa temu bual dengan CNBC pada hari Khamis, memberitahu hos ‘Squawk Box’, Andrew Ross Sorkin:

Kami tidak merancang untuk menambah kripto sebagai mekanisme pembayaran dalam perniagaan runcit kami, tetapi saya percaya lama-kelamaan anda akan melihat kripto menjadi lebih besar”.

Komen eksekutif Amazon itu datang pada masa di mana banyak syarikat terus cenderung ke arah menerima aset digital untuk pembayaran. E-dagang itu sendiri telah menunjukkan niat berkenaan kripto selepas ia mengiklankan untuk pakar kripto dan blok rantai pada tahun 2021.

Tetapi nampaknya penerimaan mata wang kripto sebagai pilihan pembayaran di perniagaan runcit dalam talian terbesar di dunia itu bukanlah sesuatu yang akan berlaku dalam masa terdekat.

Amazon mungkin menjual NFT

NFT telah menjadi sangat popular, dengan hampir setiap syarikat besar lain sama ada sudah menggunakan aset digital atau sedang berusaha untuk melakukannya. Kerajaan UK adalah salah satu daripada mereka yang ingin mencipta NFT pada tahun 2022.

Jadi, mungkin tidak menghairankan jika Amazon boleh mula menjual NFT. Jualan NFT menyumbang dagangan bernilai berbilion dolar, dengan tahun ini berkemungkinan mengatasi $17.6 bilion yang dicatatkan tahun lepas.

Menurut Jassy, sektor itu boleh menyaksikan lebih banyak pertumbuhan dan ada kemungkinan untuk Amazon meneroka perniagaan menjual NFT. Pesaing perniagaan runcit dalam talian Amazon, eBay, sudah menjual NFT pada platformnya.

Saya rasa ada kemungkinan itu pada platform,” katanya kepada CNBC.

Komen Ketua Pegawai Eksekutif Amazon itu datang selepas surat pemegang saham pertamanya sejak menggantikan pengasas Amazon, Jeff Bezos pada tahun 2021. Dia berkata dia tidak memiliki sebarang Bitcoin atau NFT.

Kami menggunakan kuki untuk memperibadikan kandungan & iklan, menyediakan ciri-ciri media sosial dan menawarkan pengalaman yang lebih baik kepada anda. Dengan terus melayari laman ini atau mengklik "OK, Terima kasih", anda bersetuju dengan penggunaan kuki di laman web ini.