UtamaBeritaBitcoin tidak menghasilkan apa-apa, dakwa Warren Buffet

Bitcoin tidak menghasilkan apa-apa, dakwa Warren Buffet

Pelabur jutawan Warren Buffet adalah salah seorang pengkritik Bitcoin terbesar dan dia menyerang mata wang kripto itu sekali lagi semasa ucapannya baru-baru ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Berkshire Hathaway, Warren Buffet menyerang Bitcoin pada mesyuarat pemegang saham tahunannya. Menurut Buffet, Bitcoin tidak menghasilkan apa-apa dan dia tidak akan membelinya walaupun ia dijual pada harga $25. Dia berkata;

“Sama ada ia naik atau turun pada tahun hadapan, atau lima atau 10 tahun, saya tidak tahu. Tetapi satu perkara yang saya cukup pasti adalah ia tidak menghasilkan apa-apa. Ia mempunyai keajaiban dan orang telah mengaitkan sihir dengan banyak perkara. Jika anda memberitahu saya anda memiliki semua Bitcoin di dunia dan anda menawarkannya kepada saya dengan harga $25, saya tidak akan menerimanya kerana apa yang akan saya lakukan dengannya? Saya perlu menjualnya kembali kepada anda dengan satu cara atau yang lain. Ia tidak akan menghasilkan apa-apa.”

Buffet telah mengkritik Bitcoin beberapa kali sejak beberapa tahun yang lalu. Walau bagaimanapun, itu tidak menghalang pasaran mata wang kripto itu daripada terus berkembang. Ekosistem kripto itu mencapai paras tertinggi sepanjang masa sebanyak $3 trilion pada November 2021 dan pakar pasaran percaya ia akan mencatatkan peningkatan selanjutnya pada tahun-tahun akan datang.

Naib pengerusi Berkshire Hathaway, Charlie Munger juga mengkritik Bitcoin, dengan menyatakan bahawa;

“Dalam hidup saya, saya cuba mengelakkan perkara yang bodoh dan jahat serta membuat saya kelihatan buruk dan Bitcoin melakukan ketiga-tiganya.”

Bitcoin kekal sebagai mata wang kripto terbesar di dunia, dengan penguasaan pasaran sebanyak 41%. Jumlah permodalan pasaran Bitcoin hampir $750 bilion, turun daripada lebih $1 trilion yang dicatatkan enam bulan lalu.

Bitcoin telah mengalami kesukaran di sekitar paras $40 ribu dalam beberapa minggu kebelakangan ini. Sejak mencapai paras tertinggi sepanjang masa sebanyak $69 ribu pada November 2021, Bitcoin telah turun lebih 40%.

Sentimen bearis dalam pasaran menebal dan prospek jangka pendek pasaran pada masa ini negatif.

Jadual kandungan:
Kami menggunakan kuki untuk memperibadikan kandungan & iklan, menyediakan ciri-ciri media sosial dan menawarkan pengalaman yang lebih baik kepada anda. Dengan terus melayari laman ini atau mengklik "OK, Terima kasih", anda bersetuju dengan penggunaan kuki di laman web ini.