UtamaAlgorand
Algorand logo

Apa itu Algorand dan Bagaimana Ia Berfungsi?

Algorand (ALGO)
...
Pertukaran 24 Jam
...
PERTUKARAN 7 HARI
...
Modal pasaran
...

Algorand adalah sebuah rangkaian blok rantai awam yang dicipta oleh seorang profesor MIT, Silvio Micali. Pembangunannya bermula pada tahun 2017 dan mainnet telah dikeluarkan pada tahun 2019.

Menggunakan prinsip asas yang sama dengan blok rantai awam lain, Algorand telah direka untuk menyelesaikan masalah yang berbeza yang melanda rangkaian semasa. Blok rantai mempunyai duit syiling aslinya yang tersendiri, ALGO, yang berfungsi sebagai satu medium pertukaran. Dilengkapi dengan kelajuan transaksi yang lebih pantas, kos yang lebih rendah dan menggunakan kombinasi konsensus Bukti Kepentingan (PoS) dan protokol Toleransi Kesilapan Byzantine yang cekap tenaga, ALGO telah menjadi altcoin utama hari ini.

Mengapakah Algorand Dicipta?

Dipanggil sebagai trilemma, mata wang kripto dan rangkaiannya biasanya boleh menyelesaikan dua daripada tiga masalah, iaitu desentralisasi, penskalaan dan keselamatan. Untuk meningkatkan satu ciri bermakna yang lagi satu akan dikompromi. Bitcoin, misalnya, adalah sangat selamat kerana kekuatan hashing tinggi yang dikhaskan untuk rangkaian, tetapi ia menghadapi masalah penskalaan.

Ramai pembangun telah berusaha menyelesaikan masalah trilemma ini tetapi hampir atau langsung tidak berjaya. Silvio Micali, seorang saintis komputer Itali dengan pengalaman bertahun-tahun dalam keselamatan maklumat seperti kriptografi, percaya yang dia telah menemui jalan penyelesaiannya.

Dengan pendekatan berhati-hati dan matematikal untuk masalah ini, Silvio dan Yayasan Algorand telah dapat membuat rangkaian blok rantai yang menangani ketiga-tiga masalah tersebut secara serentak tanpa berkompromi pada salah satunya pun. Fungsi kontrak pintar dan keupayaan untuk mencipta aset digital seperti Ethereum memberikan kelebihan kepada Algorand berbanding pesaingnya dan rangkaian tersebut pada hari ini telah menghos projek besar termasuk stablecoin Tether (USDT) dan Duit Syiling USD (USDC) yang terbesar.

Sudahkah anda bersedia untuk melabur dalam Algorand?

Bagaimanakah Algorand Berfungsi dan Apakah Teknologi Di Sebaliknya?

Seperti semua mata wang kripto moden, Algorand menggunakan teknologi blok rantai yang terdesentralisasi. Menawarkan kemampuan untuk menyingkirkan keperluan orang tengah seperti bank dan institusi kewangan lain, token ALGO menjadikannya sangat menarik untuk digunakan.

Dalam teknologi blok rantai, ALGO menggunakan mekanisme konsensus yang cekap tenaga yang dipanggil Bukti Kepentingan (PoS) dan bukannya Bukti Kerja (PoW) yang berat. Ini telah menurunkan jejak karbon ALGO. Ia juga menangani masalah keselamatan kerana penghalang masuk untuk menjadi nod juga adalah lebih rendah pada sistem PoS.

PoS tradisional boleh mengurangkan desentralisasi kerana ia membuka kemungkinan satu atau sekumpulan pihak untuk bersatu dengan sejumlah besar duit syiling yang dipertaruhkan untuk mempengaruhi rangkaian. Algorand menggunakan variasi yang dipanggil PoS Tulen yang menggunakan penyusunan kriptografi untuk memilih pengeluar blok secara rawak dan rahsia. Dalam hal ini, token yang dipertaruhkan hanya meningkatkan peluang untuk dipilih. Ini membolehkan peserta yang lebih kecil untuk membuat blok dan memastikan transaksi yang sah hanya dicatat di lejar. Malah, pengeluar blok tidak menyedari pemilihannya sehingga blok tersebut dibuat dan ditambahkan ke rantai.

Penskalaan dalam rangkaian diselesaikan menggunakan penyelesaian dua lapisan, di mana lapisan pertama memenuhi fungsi asas untuk membuat dan menjalankan token berasaskan Algorand dan kontrak pintar biasa seperti pertukaran atom. Lapisan kedua digunakan untuk menjalankan kontrak pintar yang kompleks, biasanya seperti yang anda akan dapati di platform DEX dan DeFi.

Ciri-ciri ini telah memberikan Algorand dan token ALGOnya beberapa kelebihan, seperti TPS yang tinggi iaitu 1,000 di mana ia jauh lebih tinggi jika dibandingkan dengan Bitcoin iaitu 5 dan purata Ethereum 15.

Adakah Algorand Suatu Wang Sebenar?

Duit syiling ALGO masih kekurangan banyak ciri yang berkaitan dengan fiat atau wang sebenar, tetapi hanya dalam pengertian tradisional. Pengguna boleh (dan sememangnya ada) menukar token dan bukannya wang kerana ia adalah lebih cepat, selamat, murah dan mudah untuk melakukannya. Satu-satunya perbezaan adalah fiat disokong oleh pihak berkuasa pengawalseliaan dan ALGO tidak.

Walaupun Algorand mungkin tidak begitu popular seperti duit syiling yang lain apabila bercakap tentang penerimaan arus perdana, tetapi token ALGO memang ada kegunaannya, terutamanya bertindak sebagai bahan bakar yang menggerakkan rangkaian Algorand, sama seperti Ether (ETH) untuk ekosistem Ethereum.

ALGO menggunakan prinsip ekonomi bekalan dan permintaan yang sama seperti mana-mana jongkong yang berharga atau aset lain. Seperti kebanyakan mata wang kripto utama seperti Bitcoin, terdapat bekalan token yang tetap. Terdapat sejumlah 10 bilion ALGO yang dicetak di penciptaan blok genesisnya. Selain dari pengedaran awal, baki token tersebut dipegang oleh Yayasan Algorand. Setiap pengeluar blok diberikan ALGO dari perkhidmatan kustodian. Jumlah token yang terhad dan peningkatan permintaan menghasilkan kesan deflasi yang mendorong harga naik.

Yang penting adalah, jika dua pihak bersedia menukar nilai menggunakan ALGO, ia tiada beza dengan menggunakan mata wang fiat lain seperti Dolar AS atau Euro.

Yuran dan Kos Algorand

TPS yang lebih tinggi, blok akhir sekitar 4 saat dan menggunakan PPoS yang tidak memerlukan jumlah pengkomputeran dan kuasa elektrik yang banyak untuk menjalankan nod, yuran transaksi dalam blok rantai Algorand adalah sangat rendah, dengan purata sekitar $0.001 setiap transaksi, yang tidak banyak berubah setakat ini.

Sewaktu tempoh aktiviti yang tinggi, TPS yang lebih rendah dan jarak masa yang besar antara pengeluaran blok boleh menyebabkan yuran transaksi meningkat dengan banyak di rangkaian blok rantai lain. Penciptaan blok yang pantas dan TPS ekosistem ALGO yang tinggi setakat ini tidak menyaksikan sebarang tekanan dan yuran transaksi masih kekal sama.

Walaupun ini adalah satu kelebihan yang sangat baik, jika anda ingin berurusan dengan ALGO, anda mesti peka tentang caj lain yang mungkin dikenakan, terutamanya jika anda akan membeli dan menjual ALGO melalui broker dan bursa. Platform ini mempunyai caj yang berbeza, bergantung sama ada anda ingin melakukan deposit, perdagangan atau pengeluaran. Platform utama biasanya tidak mengenakan bayaran untuk deposit, tetapi untuk pengeluaran, ianya berbeza-beza, mulai dari 0.002 ALGO hingga setinggi 2.2 ALGO. Yuran perdagangan akan bergantung pada jumlah dagangan anda dan jika anda adalah pembuat atau pengambil (berbeza dari 0.5% hingga 0.1% untuk setiap perdagangan).

Sekiranya anda akan menggunakan fiat untuk membeli ALGO, mungkin terdapat juga caj tambahan yang dikenakan oleh penyedia perkhidmatan anda.

Apakah Manfaat Algorand?

Sebagai mata wang kripto generasi seterusnya, ALGO telah dicipta oleh pasukan saintis profesional dan ahli matematik untuk tidak sahaja menawarkan penyelesaian yang lebih baik berbanding fiat tetapi juga menjadi lebih cekap sebagai kripto berbanding token lain.

Sebagai aset blok rantai, ALGO menggunakan pendekatan rakan-ke-rakan (P2P) dan oleh itu, menyingkirkan keperluan institusi kewangan untuk memproses pembayaran. Di mana ia mengambil masa beberapa minit dan bahkan berhari-hari untuk memindahkan fiat, aset berasaskan ALGO dan Algorand boleh bertukar tangan dalam masa beberapa saat sahaja.

Oleh kerana blok rantai Algorand lebih menyerupai sebuah ekosistem, ia membolehkan token yang berbeza dicipta dan dilaksanakan untuk beroperasi di atasnya. Kepantasan yang sangat pantas, tahap keselamatan yang tinggi dan kos transaksi yang rendah telah menarik beberapa projek untuk mencipta versi Algorand dari token mereka. Ketika rangkaian yang lebih besar mengalami kesesakan, memperlahankan transaksi dan nod serta pelombong meminta bayaran yang terlalu tinggi, ALGO menjadi pilihan alternatif yang baik untuk membuat transaksi.

Yayasan juga telah memutuskan untuk menjadikan ALGO sebagai DAO (Organisasi Berautonomi Terdesentralisasi) melalui Program Tadbir Urus Algorand.

Bolehkah Algorand Digunakan Secara Anonim?

Ya dan tidak. Menghantar ALGO dari satu dompet ke dompet yang lain tidak akan merekodkan banyak maklumat selain daripada dompet pengirim dan penerima serta jumlah yang dihantar. Untaian aksara panjang yang merangkumi alamat dompet tidak menyimpan sebarang maklumat mengenai pengguna di sebaliknya, mengekalkan tahap anonim, atau kerahsiaan, ia sesuatu yang telah dibuat oleh pencipta blockchain, Satoshi Nakamoto, yang terselit di dalam jalinan teknologi ini.

Walau bagaimanapun, apabila ianya berkaitan dengan Internet, tiada yang anonim di sini. Terdapat kes di mana alamat IP telah dihubungkan ke dompet tertentu dan pengguna telah dapat dijejak.

Kedua, jika anda akan menggunakan platform yang bereputasi baik untuk membeli token Algorand bagi mengirim (atau mendepositkan token yang diterima), transaksi akan dihubungkan dengan anda kerana platform yang dikawal selia dan bereputasi akan mematuhi peraturan dan akan mengetahui butiran anda (nama, alamat , butiran bank dll).

Berapa Selamatkah Algorand?

Ketidakbolehubahan adalah istilah yang sering dikaitkan dengan sistem blok rantai. Ini bermakna yang sebarang transaksi yang tercatat di lejar adalah kekal dan tidak dapat diubah. Ini bermakna aset anda akan kekal selamat. Walaupun terdapat kebimbangan tentang pemusatan kuasa (jika majoriti nod bersetuju untuk mengubah data, ia boleh dilakukan), pemilihan pengeluar blok secara rawak akan menghilangkan kemungkinan tersebut.

Kunci peribadi, untaian aksara panjang yang bertindak sebagai kata laluan ke dompet, adalah hampir mustahil untuk dipecah masuk. Sekiranya anda menyimpan kunci anda jauh dari mata yang memerhati, tiada siapa yang dapat mengakses aset anda di Algorand. Yayasan Algorand akan terus berusaha meningkatkan tahap keselamatan, bahkan mempunyai program ganjaran di mana kerentanan dalam ekosistem boleh dilaporkan dan mendapat insentif.

Pasukan Manakah Yang Membangunkan Algorand?

Pada masa ini, semua pembangunan ALGO dan rangkaiannya dikendalikan oleh Yayasan Algorand yang terdiri daripada Silvio Micali sebagai pengasasnya, seseorang yang mempunyai pengalaman bertahun-tahun dalam kriptografi dan juga mengajarnya secara formal di MIT. David Garcia adalah CEO dan banyak terlibat dalam pelbagai inisiatif blok rantai yang berbeza.

Baru-baru ini, Yayasan Algorand telah meluluskan resolusi di mana mereka akan beralih dari pembangunan ALGO yang berpusat ke DAO, yang diharapkan akan berpindah pada akhir tahun ini. Ini akan membolehkan pemegang token ALGO untuk mencadangkan perubahan dan penambahbaikan pada rangkaian.

Institusi Kewangan Manakah Yang Melabur Dalam Algorand?

Algorand dan duit syiling ALGO telah dicipta melalui reka bentuk yang telah dirancang dengan baik dan terbukti secara matematik. Oleh itu, ia telah menarik banyak minat dan terdapat banyak VC dan pelabur korporat lain yang menyokong ekosistem ini. Berikut adalah beberapa institusi utama:

  • Nirvana Capital

Nirvana adalah syarikat pelaburan fintech yang bermatlamat untuk mempromosikan penggunaan blok rantai dan teknologi terdesentralisasi. Ia telah menyokong Algorand sejak awal lagi. Portfolionya merangkumi nama besar seperti Ethereum. 

  • Youbi Capital

Diasaskan oleh profesional Wall Street yang berpengalaman, Youbi Capital adalah firma pelaburan blok rantai yang pakar dalam mencari projek terbaik. Salah seorang ahlinya juga memiliki salah satu kumpulan perlombongan BTC terbesar.

  • Union Square Ventures

Menyokong syarikat permulaan sejak 2013, USV telah membantu lebih daripada 130 syarikat arus perdana dan fintech untuk berkembang termasuk Twitter, Tumblr, Coinbase dan Algorand.

  • Pillar

Pillar adalah lagi satu firma VC arus perdana yang selalu mencari syarikat permulaan yang berpotensi untuk menggegarkan pasaran. Dari sektor robotik ke sektor kesihatan, ia mempunyai sangat banyak portofolio. Pillar adalah salah satu firma pertama yang menyertai pusingan pelaburan awal (seed) Algorand.

Perlombongan Algorand

Semua token ALGO telah dilombong terlebih awal ketika pelancaran rangkaian. Oleh itu, tiada perlombongan untuk token ini. Algorand menggunakan PPoS, versi modifikasi sistem konsensus Bukti Kepentingan (PoS) di mana entiti yang memberikan token ALGO mereka ke rangkaian boleh membuat blok dan mendapatkan ganjarannya.

Untuk memastikan pelabur ALGO yang aktif tidak mendapat kelebihan berdasarkan token ALGO yang mereka pegang, PPoS memilih nod pengesahan secara rawak untuk setiap blok. Ini membolehkan nod pertaruhan kecil mengambil bahagian dan pada masa yang sama, melindunginya daripada mengambil alih rangkaian, bahkan melakukan perubahan protokol (atau fork).

Dompet Algorand

Sekiranya anda seorang pedagang aktif ALGO, platform perdagangan anda akan menyediakan dompet web terbina dalam untuk menyimpan token anda. Namun, menyimpan kuantiti yang mencukupi atau simpanan jangka masa panjang tidak disyorkan dalam dompet simpanan ini.

Terdapat beberapa dompet ALGO yang boleh anda gunakan. Antara yang popular termasuk:

  • Algorand Wallet: Dompet mudah alih rasmi oleh Algorand, ia boleh didapati di Android dan iOS. Dompet ini juga menyokong semua kripto lain yang beroperasi di rangkaiannya.

  • Ledger Nano S: Dompet perkakasan USB, ini adalah pilihan yang paling selamat kerana boleh dicabut secara fizikal dari rangkaian, melindungi aset anda walaupun kunci dompet anda dicuri atau digodam.

  • My Algorand Wallet: Dompet yang dibangunkan secara persendirian untuk ekosistem Algorand, menarik perhatian Yayasan Algorand, bahkan telah menerima Anugerah Pembangunan dari yayasan tersebut. Ia terdapat dalam kedua-dua versi web dan mudah alih.

Adakah Algorand Berbaloi Sebagai Pelaburan?

Walaupun belum pasti lagi dan masa depannya masih tidak diketahui, trend ALGO telah menunjukkan yang ia adalah token yang patut diperhatikan. Pasukan komited dan mantap yang telah menarik minat para pelabur, baik dari kalangan arus perdana dan kripto menjadi cerminan keyakinan mereka. Walaupun para pembangun tidak begitu pantas mewujudkan peluang yang lebih berinovasi seperti platform lain, mereka mengambil masa mereka untuk menguji setiap naik taraf secara menyeluruh dan ini menunjukkan tahap keselamatan dan kepantasan rangkaian, yang setakat ini tidak mengalami masalah besar.

Sebaliknya, ALGO adalah aset yang tidak menentu (seperti semua mata wang kripto lain). Ini membawa kepada risiko kerugian. Walau bagaimanapun, anda juga boleh menggunakan turun naik harga ini untuk keuntungan anda dengan membeli sewaktu penurunan dan menjualnya ketika harga naik. Kami ingin mengingatkan anda untuk melabur dana setelah melakukan kajian yang betul dan anda juga sepatutnya melaburkan hanya apa yang anda mampu rugi.

Mata Wang Kripto Alternatif

IOTA logo
IOTA
MIOTA
...
...
Compound logo
Compound
COMP
...
...
Maker logo
Maker
MKR
...
...
Decentraland logo
Decentraland
MANA
...
...
Bitcoin Cash logo
Bitcoin Cash
BCH
...
...

Soalan Lazim

  1. Terdapat beberapa platform yang boleh anda berdaftar dan menggunakan kripto dan fiat anda untuk membeli token ALGO. Sentiasalah memilih untuk menggunakan platform yang bereputasi baik untuk mengelakkan penipuan.

  2. Walaupun ALGO telah menunjukkan yang ianya menguntungkan dalam jangka masa panjang, ia masih menjadi aset yang tidak menentu. Anda perlu menilai dengan teliti sebelum melabur di dalamnya.

  3. Tidak seperti blok rantai lain yang memerlukan jumlah pertaruhan yang besar, sesiapa yang mempunyai sekurang-kurangnya 1 ALGO (Kurang dari $0.90 sewaktu penulisan ini) boleh bertaruh untuk menjadi nod peserta.

  4. Kumpulan nod peserta dipilih secara rawak untuk mengesahkan blok. Anda hanya perlu menunggu giliran anda. Anda boleh meningkatkan peluang untuk dipilih dengan menambah jumlah taruhan anda.

  5. Ya. Terdapat banyak platform DeFi seperti Opulous dan IDEX yang beroperasi di ekosistem Algorand.

  6. Ia adalah satu mekanisme kompleks di mana Algorand boleh terus berfungsi, walaupun sesetengah nod menyampaikan data yang salah.

  7. Ya, kebanyakan negara membuat keuntungan cukai dari kripto tetapi anda perlu merujuk kepada pakar cukai di tempat anda untuk mendapatkan penjelasan mengenai perkara ini.

  8. Anda perlu menyemak dengan pembangun dompet tersebut untuk mengetahui sama ada ia sesuai dengan token ALGO.

We use cookies to personalise content & ads, provide social media features and offer you a better experience. By continuing to browse the site or clicking "OK, Thanks" you are consenting to the use of cookies on this website.