Ringkasan Januari: Bul kembali ke atas, namun semua memerhatikan Rizab

Memeinator Syiling
PRA-JUALAN 100x SETERUSNYA?
Memeinator Syiling
PRA-JUALAN 100x SETERUSNYA?

Ringkasan Januari: Bul kembali ke atas, namun semua memerhatikan Rizab

By Dan Ashmore - bacaan minit

Perkara Utama

  • Kripto merekodkan Januari terbaik dalam hampir satu dekad
  • 68% daripada bekalan Bitcoin dalam keuntungan, berbanding 50% pada awal Januari
  • Korelasi antara Bitcoin dan aset berisiko hampir kepada paras tertinggi sepanjang masa, dengan dasar kadar faedah Rizab Persekutuan terus memegang kunci

Penting untuk meraikan kemenangan, ya? Dan wow, adakah pelabur kripto memerlukan kemenangan. Selepas setahun yang dipenuhi dengan kebankrapan, penahanan, pemberhentian kerja dan carta merah, tahun baharu telah bermula dengan permulaan yang baik.

Malah, Januari adalah bulan terbaik kripto sejak 2013. Mari kita gali dan lihat ringkasan statistik daripada bulan sepanduk, dan dapatkan kedudukan tanah semasa kita menukar halaman ke bulan Februari.

Kadar pembiayaan positif

Membuka bulan pada $16,600, Bitcoin menutup dagangan Januari pada $23,100 untuk keuntungan sebanyak 39%.

Kadar pendanaan ialah harga yang dibayar oleh pedagang kepada sama ada aset panjang atau pendek di pasaran hadapan. Jika kadar pendanaan adalah positif, ini bermakna perdagangan panjang adalah dominan dan pedagang panjang membayar pedagang pendek untuk kedudukan. Begitu juga sebaliknya, bermakna kadar pendanaan negatif membayangkan pedagang pendek membayar pedagang panjang.

Ini bermakna, walaupun jauh dari sempurna, ia adalah pengukur sentimen pasaran yang baik. Melihat pada kadar sepanjang Januari, ia adalah positif pada semua kecuali dua hari, kerana lembu jantan menguasai kedudukannya.

Pedagang Bitcoin kembali untung

Cara terbaik untuk merumuskan kekayaan pasaran kripto bulan ini adalah dengan melihat jumlah bekalan dalam keuntungan. Perkara berakhir dengan agak teruk tahun lepas, dengan separuh daripada 19.3 juta beredar bekalan Bitcoin dalam keuntungan.

Maju pantas 31 hari dan angka ini kini meningkat kepada 68%.

Perjalanan masih panjang

Sudah tentu, saya hanya menulis semalam tentang betapa teruknya kerosakan yang berlaku pada tahun 2022. Ini bukan kes sedikit penjagaan tender membalikkan nasib pasaran. Industri ini masih dikepung oleh berita buruk, dengan pemberhentian dan kebankrapan masih jauh dari tamat, jika beberapa minggu yang lalu masih ada masa untuk berlalu.

Kripto, lebih daripada sebelumnya, hanya mengikuti makro. Tiada apa-apa lagi yang menyebabkan perhimpunan ini. Dan dengan mesyuarat Rizab Persekutuan AS petang ini untuk menggariskan dasar kadar faedah terbaharunya, lantunan itu boleh diterbalikkan dengan cepat, atau malah meningkat lagi, bergantung kepada kata-kata pengerusi Jerome Powell.

Korelasi kekal setinggi langit

Jangan percaya sepenuhnya kata-kata saya. Sekilas melihat korelasi yang dimainkan di sini menunjukkan betapa Jerome Powell memegang tangan Bitcoin.

Terdapat ironi di sana di suatu tempat; sekumpulan peniaga kripto dengan cemas menunggu kata-kata pengerusi sebuah bank pusat untuk mengetahui ke mana arah tuju Bitcoin, dan seluruh pasaran. Apa itu tentang naratif lindung nilai?

Dan jika korelasi antara pasaran dan Bitcoin adalah curam, anda boleh bertaruh satoshi bahagian bawah anda yang lebih tinggi antara Bitcoin dan seluruh pasaran. Sejak kita beralih ke era baharu peningkatan kadar faedah sekitar April 2022, Fed telah memegang tangan Bitcoin dengan lebih erat, dan Bitcoin telah memegang tangan setiap crypto lain.

Kesimpulan

Ia adalah bulan yang cemerlang untuk kripto, memuntahkan kenangan tentang ledakan yang mampu diulangi pada zaman dahulu yang baik dalam pasaran bul.

Dengan Rizab Persekutuan mengumumkan dasar kadar faedah terbaharunya petang ini, pasaran mungkin menunjukkan turun naik, dengan dorongan kepada kenaikan terbaru ini, di samping pengurangan mendadak, kedua-duanya bergantung pada nada yang dicetuskan oleh pengerusi Jerome Powell.

Dalam jangka panjang, industri ini masih bergelora dengan pelbagai peristiwa negatif pada tahun lalu, dan perdagangan Bitcoin seperti pertaruhan bertumpu pada Nasdaq adalah jauh dari ideal.

Walaupun asasnya kelihatan serupa dengan komoditi, dan impian besar tentang masa depan, Bitcoin kekal sebagai aset yang sangat spekulatif buat masa ini. Dan bagi kripto yang lain? Anggap saja ia sama seperti analisis Bitcoin, dengan ketaktentuan di satu takuk yang lebih tinggi (atau tiga).